Ayutthaya

16 februari 2018 - Ayutthaya, Thailand

Dag 5: Donderdag 15 februari:

Vandaag zijn we vroeg vertrokken met een busje richting Ayutthaya. Dit gaat echter allemaal op z’n Thais. De tickets hiervoor hadden we thuis al gekocht. Na enige onduidelijkheid of we wel bij het juiste bedrijf stonden (de Thaise mensen zijn totaal niet duidelijk en begrijpen vaak niet wat je bedoeld) vertrok uiteindelijk ons busje. De route door de natuur naar Ayutthaya is prachtig. Overal in de middle of nowhere staan huisjes en kleine tempels. Onderweg bij de vele stoplichten staan Thaise verkopers met fruit, drinken en Thaise bloemenkettingen (om te offeren bij boeddha).

Eenmaal aangekomen in Ayutthaya hebben we een scootertje gehuurd en zijn we langs alle mooie tempels gereden. Het links rijden over 5baans wegen en overal tussendoor crossen zoals de bevolking hier doet, gaat ons verrassend goed af. De plekken die we bezocht hebben zijn allemaal zo mooi, dat het lastig is om hierover te vertellen, daarom kunnen jullie beter naar de foto’s kijken in het album Ayutthaya. Wat ons het meest is bijgebleven is een boeddha hoofd dat groeit in een boom en de liggende boeddha. Daar was een Thaise man aan het bidden. Na het bidden plakken ze hier ‘goudpapiertjes’ op de boeddha. Deze man heeft ons ook een aantal goudpapiertjes gegeven en deze hebben we zelf mogen plakken op de boeddha. Erg bijzonder en apart dat wij dit ook mochten doen. Deze goud papiertjes zitten in een soort papiertje met een olifant erop (zie foto). Door heel Ayutthaya zie je trouwens mensen die vervoert worden op olifanten, een normaal vervoersmiddelen hier. Erg heftig om te zien omdat wij weten dat deze olifanten allemaal mishandeld worden. Ze worden hier namelijk gehouden als huisdieren en dat terwijl olifanten gewoon vrij in de natuur horen. Verder zijn er veel tempels helemaal geruïneerd en de boeddha’s zijn kapot gemaakt. In de 14de eeuw werd Ayutthaya gezien als de sterkste mogendheid van Zuid-Oost Azië, maar helaas miste het de mankracht om de regio te beheersen. Deze stad werd in die tijd qua grootte vergeleken met een stad als Parijs. Vele buitenlandse handelaren kwamen hier naartoe om handel te drijven (ook de Nederlanders). In 1767 vielen de Birmezen Ayutthaya binnen, wat het eind van dit machtige koninkrijk betekende. Door deze inval zijn vele tempels en boeddha’s verwoest in deze stad (wat terug te zien is op de foto’s).

We hebben net de scooter ingeleverd en hebben net een echte Thaise curry gegeten. Erg lekker maar heel pittig!! Over 1.5 uur gaat onze nachttrein naar Chiang Mai. Veel liefs Roos