Eerste dagen in Bangkok

15 februari 2018 - Bangkok, Thailand

Dag 1 en dag 2: Zondag 11 en maandag 12 februari:

Vandaag is het ineens zover, de dag dat onze trip naar Zuid-Oost Azië begint. Het besef dat we dit echt gaan doen, dringt totaal nog niet door. Nadat we met onze ouders en mijn oma een koffietje gedronken hebben op Schiphol breekt het moment aan om echt afscheid te nemen. Vanaf nu kan ons avontuur echt gaan beginnen!! Na een vlucht van 3.5 uur kwamen we met veel te veel vertraging aan in Moskou. We hoorden meteen dat onze vlucht naar Bangkok al vertrokken was, wat erg stressvol was. Dat was natuurlijk een tegenslag, maar gelukkig konden we uiteindelijk de volgende vlucht naar Bangkok nemen die 2.5 uur later al ging. Op het vliegveld hebben we Bo (een Nederlands meisje) leren kennen en daar hebben we met z’n 3en wat gegeten. De vlucht naar Bangkok duurde 9 uur en weer zijn we vertrokken met meer dan een uur vertraging. Dat kwam mede doordat het in Moskou -4 was en er erg veel sneeuw lag. Tijdens de vlucht van Moskou naar Bangkok hebben we meer dan 4 uur last gehad van hevige turbulentie.

Toen we uiteindelijk in Bangkok aankwamen sloeg de warmte meteen op ons. De eerste stap buiten het vliegveld voelde dan ook aan als een enorme klap. We hebben de taxi naar ons hostel genomen en zijn daarna de stad gaan verkennen. Nog steeds moesten we erg wennen aan de warmte. Samen met Bo die we ontmoet hadden in Moskou en een Zwitsers meisje die zij al ontmoet had, hebben we lekker een eerste cocktail gedronken in Bangkok. Hierna hebben Jess en ik een echte Thaise massage genomen bij twee Thaise vrouwtjes. Dit was erg hardhandig en met hun hele lichaam zaten ze op ons, maar sinds deze massage hebben we totaal geen rugpijn meer 👌

Jessica en ik zijn daarna lekker pizza gaan eten (we spelen nog even op safe ☺️). Na het eten hebben we weer gezellig wat drankjes gedronken met de meiden die we die middag ontmoet hadden. Ook hebben we genoten van de muziek op Ko San Road, de uitgangsstraat hier. De straten staan hier helemaal vol met feestende mensen, een vreemde gewaarwording. Hier hebben we onze eerste schorpioenen gegeten, zodat we gelijk ‘ingeburgerd’ zijn. Om 12 uur stipt stopt de muziek hier en gaan de rolluiken naar beneden. Na nog een rondje gescheurd te hebben met de tuktuk zijn we niet veel later, moe van de reis, naar bed gegaan. Het is totaal nog steeds niet tot ons doorgedrongen dat we werkelijk in Bangkok zijn en vooral dat we voor een lange tijd weg zijn.

Dag 3: Dinsdag 13 februari:

We hebben onze eerste ochtend in Bangkok heerlijk uitgeslapen, want dat hadden we na zo’n lange reis wel nodig. Op de hoek van onze straat werden we aangehouden of we een tuktuk tocht wilden maken. Hij bracht ons de hele dag voor 20 baht (iets meer dan 0.50€) naar 5 bezienswaardigheden. Als eerst hebben we een boottocht gemaakt. We zaten met z’n 2en een hele grote lange boot. Vanaf het water ziet de stad er zo gaaf uit en het windje op de boot is erg fijn aangezien het hier zo’n 35 graden is. Hierna zijn we naar de tourist Office gebracht. Eigenlijk wisten we totaal niet wat we hier moesten doen, maar uiteindelijk zijn we hier het langst gebleven. Aangezien het komende 4 dagen Chinees nieuwjaar is en het tot en met eind februari hoogseizoen is en vanaf 1 maart fullmoon is op de eilanden, is het tot en met 4 maart lastig om alles zelf te boeken, dan betaal je namelijk veel meer en moet je hopen dat er nog een kamer vrij is. Daarom hebben we tot en met 4 maart alles vastgelegd. Van accomodaties, tot een trektocht van 3 dagen door de jungle, het zien van de olifanten, het ontmoeten de longneck stam, een vlucht naar het zuiden, onze duikcursus van 4 dagen op Koh Tao en 4 dagen op het eiland Koh Phangan, waar we de fullmoon party gaan meemaken. Dit kostte uiteraard wel wat, maar nu zijn we er zeker van dat we goede accomodaties hebben en mooie uitstapjes gaan maken tijdens deze drukke periode. Na deze drukke periode gaan we alles zelf regelen. Nadat we dit geregeld hadden (wat uiteraard erg veel tijd koste) was er helaas nog maar tijd om 1 van de bezienswaardigheden van Bangkok te zien, waardoor we de tour helaas niet helemaal hebben kunnen afmaken. We hebben onze taxichauffeur 20 baht fooi gegeven (evenveel als hij vroeg voor deze hele dag).

Hierna zijn we lekker wat gaan eten. Dit was de eerste keer dat we Thais gingen eten, wat heel erg beviel. Hierna hebben we met 3 meiden afgesproken waar de eerste avond in Bangkok ook al mee waren. We zijn (weer met de tuktuk) naar een skybar gegaan in Bangkok. Het uitzicht daar is echt indrukwekkend, overal waar je kijkt zie je stad. We hadden een hele fijne klik met z’n 5en en we hebben erg veel gelachen. Helaas moeten die andere meiden morgen vroeg op dus zijn we bijtijds terug gegaan naar de straat waar wij allemaal ons hostel hebben. Jessica en ik hebben daarna samen nog even een drankje gedaan en al snel kwamen we in contact met 2 Canadezen, waar we nog een biertje mee gedronken hebben. Het is bizar hoe snel je hier in contact komt met andere backpackers. Hierna hebben we weer lekker ons hostel opgezocht.

Dag 4: Woensdag 14 februari:

Voor vandaag hebben we van 13.00 tot 18.00 een boot- en fietstocht geboekt door Bangkok met een Nederlands bedrijf. We zijn eerst met de tuktuk naar de Wat Pho geweest (de liggende Boeddha). Toen we hier aankwamen was het bizar warm. Vooral omdat we onze gekochte lange rokken aan moeten en onze armen moeten bedekken. Maar dat is het allemaal waard! Dit was een bijzondere ervaring. Er zijn overal tempels waar je in kunt en overal lopen monniken. De cultuur is hier zo anders en dat is hier heel erg te merken. Overal zie je hier gouden boeddha’s. Wel 40 achter elkaar. In de tempels zie je overal boeddha’s en de ene is nog groter en mooier dan de ander. Ik denk dat we hier wel duizenden boeddha’s gezien hebben, wat uiteraard erg indrukwekkend was. Uiteindelijk zijn we naar de liggende boeddha geweest. Dat was erg overweldigend aangezien deze 46 meter lang is en zo’n 15 meter hoog. Hierna hebben we de rivier overgestoken met een bootje en zijn we daar naar andere tempels gegaan. We hebben de boot weer terug genomen en daarna hebben we een tuktuk opgezocht die ons naar de afgesproken plek voor de fiets- en boottocht kon brengen.

Het is bizar om te zien hoe het verkeer hier door elkaar heen rijdt. Er wordt hier tevens ook aan de linkerkant van de weg gereden wat voor ons in het begin ook erg wennen was. Over het algemeen heb je hier midden in de stad een 4- of 5baansweg. Onze tuktuk reed bijvoorbeeld helemaal van de linkerbaan naar de rechterbaan. Voornamelijk de tuktuks en de scooters crossen werkelijk overal tussendoor om tijd te winnen.

Eenmaal aangekomen bij de Co van Kessel (het bedrijf die de fiets- en boottour verzorgd) stapten we al gauw op de fiets. We zijn als eerst door Chinatown gefietst, door de ongelooflijk smalle straatjes. Door deze smalle straatjes was afstappen af en toe nodig. Soms passeerden we zelfs een scooter, wat een vreemde gewaarwording was. Overal in deze smalle straatjes zie je mensen die daar aan het koken zijn en eten verkopen. We zijn ook naar de Chinese markt geweest en daar hebben we verschillende Thaise/Chinese gerechten geproefd. Aangezien het morgen Chinese newyear is, was het één gekkenhuis in China town. Het krioelt hier werkelijk van de Chinezen!

Hierna zijn we met de fietsen op de boot gestapt en zijn we op verschillende plekken uitgestapt. Het leuke aan deze tour is dat de 2 Thaise dames die onze gids waren erg aardig waren en dat we de tour maar met 10 mensen deden. Zo krijg je veel uitleg en kan je al je vragen stellen. De eerste stop was weer bij een tempel met wederom een hele mooie en grote gouden boeddha. Weer moesten we onze bedekkende kleding aandoen, wat erg warm was zoals jullie begrijpen, maar dat was het weer waard. Daarna hebben we weer de fiets gepakt. We zijn met z’n allen weer op de boot gestapt en hebben de fietsen weer meegenomen. We hebben een hele mooie tocht gemaakt over het water van 40 minuten.

Het is bizar om het grote verschil tussen arm en rijk te ondervinden. Aan deze rivier wonen veel arme mensen en de huisjes waar ze in wonen staan werkelijk op instorten of sommige zijn al ingestort. Het is bijzonder om te merken dat deze mensen zo arm zijn, maar de bevolking is zo aardig, behulpzaam en komt erg vrolijk op ons over. Tevens wordt de koning hier (naast uiteraard boeddha) enorm geëerd. Op vele gebouwen en zelfs hotels zie je levensgroot de koning afgebeeld en er staat zelfs bij: leve de koning.

Hierna zijn we weer op de fiets gestapt en hebben we tussen de bananen- en kokosnootbomen gefietst. We fietsen letterlijk door de rimboe over fietspaden van soms nog geen meter breed. Op de meest aparte plekken zijn dan ineens offerplekken gemaakt met de grootste gouden boeddha’s. Dat was een rare gewaarwording. Ook op deze plekken lopen er allemaal monniken langs.

Hierna hebben een heerlijke Thaise maaltijd gegeten met z’n allen. We zaten in een lokaal Thais restaurant op het water. Hier zou je zelf niet snel gaan zitten, maar het eten was fantastisch!

Hierna hebben we de fietsen weer op de boot gezet en zijn we terug gegaan naar het bedrijf waar we de fietsen gehuurd hebben. Helaas was de tour nu afgelopen. Dit was zo’n fantastische tour met geweldige indrukken dat het lastig is om dit aan jullie uit te leggen! We hebben enorm genoten van de Thaise natuur, cultuur en de uitleg die we kregen.

Met de geweldige indrukken die we gekregen hebben zitten we nu op een terrasje onze blog te schrijven en we hebben even gefacetimed met onze ouders. Het is hier nu 9 uur ‘s avonds.

Vandaag gaan we het niet laat maken, want morgenochtend vertrekken we met een busje naar Ayutthaya. Een plek met alleen maar tempels. Morgenavond nemen we vanaf daar de nachttrein van 12 uur naar Chiang Mai (het noorden).

Het valt ons tevens op de Thaise bevolking erg in de ban is van Valentijnsdag. Overal, maar dan ook echt overal hangen rode hartjes en de meeste vrouwen lopen met een grote bos bloemen (vaak rozen) rond. Zelfs in vele restaurants is de bediening vandaag speciaal in het rood gekleed.

Ik heb ook wat van de vele foto’s toegevoegd in het album Bangkok. Veel liefs Roos

1. Amanda:
    14 februari 2018
    Wow Roos, gaaf om te lezen en te zien zeg! Een en al genieten voor jullie!
  2. Eline van Wouwe:
    Hoi Roos.
    Wat een heerlijk lang verhaal om te lezen. Wat genieten jullie van deze reis, en het is nog maar het begin. Wij beleven en genieten op afstand mee. Veel plezier. Lieve groetjes vanuit Seroos😘
  3. Saco en Suzan:
    14 februari 2018
    Wat geweldig om te lezen Roos. Het lijkt wel of we er ook geweest zijn. Heel leuk om te lezen. Geniet er lekker van!! Weer heel veel plezier morgen. Lieve groetjes en kus
  4. Harry Davidse:
    14 februari 2018
    Wauw Roos, je zijn nog maar een paar dagen weg en dan al zoveel indrukken en belevenissen heel erg leuk om op deze manier een klein beetje met jullie mee te reizen👍 Veel plezier de komende dagen 😏👍
  5. Mandy:
    14 februari 2018
    Wat supergaaf dat ik je zo kan volgen. Wat een prachtige foto's! Die huizen op het water, echt supermooi en wat een armoede ook he. Geniet er heel erg van en ik volg je verhalen en foto's. Veel plezier met elkaar!
  6. Nike van der Velde:
    16 februari 2018
    Heerlijk verhaal. Bijzonder wat jullie meemaken!
  7. Miriën:
    16 februari 2018
    Heej Rosan,

Leuk om jouw stukje te lezen. Ik ben benieuwd naar al wat gaat volgen! have fun!