Jungle trekking - Chiang Mai

21 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Dag 8: Zondag 18 februari:

Jessica en ik worden wakker om 7.30 uur. Snel springen wij onder de douche en pakken wij de laatste spullen in. Wij eten een lekkere tonijnsandwich en stappen om 9.00 uur, samen met 7 andere mensen, de Jeep in. Na 1,5 uur rijden komen we aan in de jungle, waar we onze tocht beginnen.

We doen deze tocht met 2 Italiaanse mannen, 1 oudere (71 jaar!) Canadees, 2 Nederlandse meiden en een stelletje uit Iran (waarvan deze vrouw een modepopje is en alleen maar loopt te zeiken).

Samen met een gids lopen wij langs de mooiste plekken in de jungle. Op deze plekken hoor je werkelijk de rust, wat bijna niet uit te leggen is. Tevens horen wij overal het water uit de bergen stromen, prachtig! Wij lopen over de smalste en steilste paadjes en soms moeten wij bukken om door tunneltjes heen te lopen.

Uiteindelijk stoppen wij bij een grote waterval en hebben wij daar 1,5 uur te tijd om te eten, te zwemmen en te genieten van deze mooie plek midden in de jungle. Het zwemmen in deze waterval is erg bijzonder en vooral heel erg koud. Samen met de Nederlandse meiden genieten wij van het geluid van de waterval en de rust.

Daarna lopen wij verder en na een half uurtje komen wij aan bij de olifantenboerderij. Daar kunnen wij nog niet terecht, want wij dienen eerst eten te gaan zoeken in de jungle voor de olifanten. Samen met de gids kappen we bamboe en deze hakken we in kleine stukken. De bladeren van de bamboe en het bovenste deel van de bamboestok wordt niet gebruikt voor de olifanten. Deze worden weer terug in de grond gestoken, waardoor de bamboe opnieuw kan groeien. Zelf eten wij ook de bamboe, welke zeer sappig is en naar ananas smaakt.

Wanneer wij voldoende eten hebben verzameld, lopen we terug naar de olifanten.Wij beginnen met het schoonmaken van de olifanten in het water, wat erg bijzonder is. De huid van een olifant is erg hard, ruw en behaard. Na het zwemmen lopen we samen met de olifanten terug naar de voederplek. Daar voeren wij de olifanten met onze zelf gekapte bamboe. Er zijn 2 kleine olifantjes van 10 en 11 jaar oud. De andere 2 olifanten zijn 45 en 49. Tevens is er nog een zwangere olifant. Een normale zwangerschap bij een olifant duurt zo’n 24 maanden. Op dit moment is de olifant 1 jaar zwanger en kan je het kindje al zien bewegen in de buik, een bijzonder zicht.

Hierna lopen we nog iets meer dan een half uur naar de plek waar we zullen overnachten. We lopen eerst door 1 van de dorpjes van de Karen stam. Deze stam woont verspreid over 6 dorpjes, echter is er maar 1 school. Sommige kinderen moeten wel 4 uur lopen om op school te komen. Tijdens het regenseizoen slapen sommige kinderen dan ook op school. Als je als kind hierna naar een middelbare school wilt, moeten je ouders heel erg rijk zijn. Maar 1% à 2% van de kinderen van de Karenstam krijgt deze kans. In de jungle is er verder geen middelbare school te vinden. Hiervoor moet je als kind dan naar de grotere stad, Chiang Mai. Onze gids verteld trots dat hij 1 van de gelukkige is die de kans heeft gekregen om de middelbare school te mogen volgen.

Wij komen boven op een berg in de jungle aan bij onze slaapplek. Wat is het hier prachtig in Ban Hoi Hoi. Je hoort hier alleen maar vogels, krekels en geluiden van de huisdieren. Bij deze slaapplek zijn er namelijk honden, puppy’s, katten en kippen die rondlopen. Wij drinken een biertje, wat heerlijk smaakt na deze intensieve dag hiken. Verder praten wij veel met de twee Nederlandse meisjes en de Canadese man. De gids geeft ons een uitleg over de zelfgemaakte sigaretten die hij rookt. Hij maakt deze van bananenbladeren en tabak en hij laat aan ons zien hoe hij dit doet.

Om 18.30 wordt het eten geserveerd: rijst met aardappel, kip en veel groenten. Na het eten zitten wij bij het kampvuur met de rest van de groep. Tijdens het kampvuur vertelt 1 van de gidsen (Simon) veel over de Karen stam. Zo is het normaal dat vrouwen tussen de 15 en 20 jaar oud trouwen met een man tussen de 20 en 30 jaar oud. Een man kan echter alleen trouwen als een vrouw hem vraagt. Als een Karen man niet ten huwelijk wordt gevraagd, zal hij nooit trouwen. Als een stelletje getrouwd is, is het gebruikelijk dat de man bij de familie van de vrouw gaat wonen. Verder vertelt Simon dat zij zelf hun eten verbouwen en het water uit de rivier gebruiken zodat zij zoveel mogelijk geld kunnen besparen. Derhalve douchen wij hier in de jungle met KOUD water uit de rivier.

Verder verschilt de Karen stam op etnisch, religieus en taalgebied van Thailand. Hun geloof betreft animism, wat betekent dat zij geloven in spirits om hen heen en niet perse in een God/boeddha. De Karen stam komt oorspronkelijk uit Myanmar en zij werden geforceerd Thailand ingedrongen door het Birmese regime. Tevens verschilt elke Karen stam in taal en dialect. De meeste mensen uit een Karen stam zijn werkzaam als boer, waardoor zij onafhankelijkheid en vrijheid verkrijgen. Zij leven in de bergen en bossen. Dit betekent dat zij zeer afhankelijk zijn van het seizoen. Verder verkopen zij de gewassen die zij verbouwen niet door, maar houden zij dit voor eigen gebruik.

Na dit verhaal te hebben aangehoord en meer te weten te komen over deze bijzondere stam, gaan wij in bed liggen. Het is 22.00 uur en wij vallen binnen 1 minuut in slaap op de grond in ons hutje in de jungle.

Dag 9: Maandag 19 februari:

Wat is het geweldig om wakker te worden middenin de jungle. Je hoort hier allemaal geluiden van de natuur en vanaf het moment dat we onze hut uitstappen zien we de uitgestrekte natuur. Vandaag is het Jessica’s verjaardag, wat natuurlijk heel bijzonder is middenin de jungle, zonder bereik. Na een koude douche gaan we op de rand van de junglehut zitten en genieten van het geweldige uitzicht. Ons ontbijt wordt geserveerd: sandwiches met ei, jam, boter, watermeloen en ananas.

Om 10.30 vertrekken wij voor de tweede dag van de trekking. Wij nemen afscheid van de groep, aangezien zij een trekking van 2 dagen doen, en gaan met de oudere Canadees en Nico (gids) op pad. Het is een zware tocht en we moeten soms over, onder en tussen boomstammen door klimmen. Na een zware 2,5 uur hikingtocht stranden wij bij een waterval. Hier rusten we voor een poos en krijgen we noodles te eten. We genieten van de rust, de waterval en het eten. Hierna vertrekken wij voor weer een lange wandeling. Tijdens deze wandeling komen wij langs prachtige ongerepte groene natuur met overal rijstvelden. Soms loopt er ineens een koe langs of lopen wij langs een hutje. Het uitzicht is prachtig en de natuur is zo groen. Dit is best apart, omdat de regentijd al lang voorbij is en de grond erg droog is. Op een gegeven moment komen we in een gebied met buffels, waar we erg moeten uitkijken. De gids verteld ons dat we stil moeten zijn en hij schiet met zijn katapult op een van de beesten, waardoor ze gelukkig snel verdwijnen. Verder schiet Nico ineens op een Cobraslang die in de bossen aanwezig is.

Uiteindelijk komen we aan in een dorpje waar we volgens de gids in een huisje moeten slapen tussen de locals. Deze mensen zijn totaal niet voorbereid op onze komst en wij zouden in hun slaapkamer moeten slapen. Wij voelen ons totaal niet op ons gemak om hier te gaan slapen. Onze gids geeft aan dat er verderop een hotel is, maar dat dit helaas al volgeboekt is. Het verhaal wat hij verteld is totaal niet duidelijk en wij raken, samen met de Canadees, een beetje ongeduldig. Gelukkig heeft de Canadees een Thaise simkaart zodat hij de tourist Office kan bellen voor uitleg. De tourist Office geeft echter geen antwoord op onze vragen. Erop aandringende bij de gids dat wij niet geneigd zijn hier te gaan slapen, neemt hij  ons mee naar een dorpje verderop. Wij weten nog steeds niet waar wij die nacht zullen doorbrengen dus jullie kunnen begrijpen dat dit een erg verwarrende tocht was.

Uiteindelijk komen we aan bij een huis dat veel mooier is dan de huisjes die we eerder gezien hebben. Het blijkt dat dit het huis is van onze gids en dat we daar mogen slapen. Op de bovenverdieping is een ruimte voor ons vrij en al ingericht om te slapen. De biertjes staan al op tafel en de vrouw van onze gids begint meteen met het koken van eten. Wij hebben de vrouw geholpen met het bereiden van het eten en hebben haar wat geld gegeven voor de moeite. Wij zijn super blij dat wij hier überhaupt kunnen slapen.

Het valt ons op dat de locals erg open en gastvrij zijn. Wij eten vanavond rijst met groenten, soep, gebakken ei en gewokte pompoen. Na het eten stappen wij onder de douche, welke natuurlijk weer erg koud is. ‘s Avonds koelt het hier trouwens gigantisch af dus zitten wij in lange broek en lange mouw shirt.

De zoon van de gids (24 jaar oud) kan een beetje Engels en vraagt ons om hem te helpen met z’n Engelse uitspraak. Uiteindelijk vragen we hem om onze namen in Thaise tekens te schrijven. Verder brengen we deze jongen manieren bij, aangezien hij nogal smakt tijdens het eten. Het is nu 22.00 uur en wij gaan lekker naar bed, gesloopt van deze indrukwekkende dag. De foto’s vertellen genoeg!

Dag 10: Dinsdag 20 februari:

Jessica en ik ontwaken om 8.00 uur door alle geluiden van de jungle en het leven dat zich hier afspeelt. Wij hebben beter geslapen dan de nacht hiervoor, maar zijn vaak wakker geworden van de kou. Om 4.30 uur besloten wij dan toch maar nóg een extra deken over ons te doen, terwijl wij ook al in lange kleding en onder 2 dekens sliepen.

De gids laat ons zijn 11 buffels zien. Hij vertelt dat hij deze buffels onderhoudt en opvoedt, waarna hij ze kan verkopen voor 400.000 baht (ongeveer €11.000) in de grote stad. In Thailand is er namelijk een tekort aan buffels.

Nico zorgt voor een heerlijk ontbijt. Samen met Dough (de Canadese man) eten wij sandwiches met gebakken ei, ananas en bananen. Tijdens het eten vertelt Dough ons dat hij deze morgen de vrouw van Nico iets bijzonders zag doen bij de buffels. Zij smeerde een mengsel van bladeren uit de jungle op de anussen van de buffels aangezien zij gestoken waren door insecten. Zeer fijn dit te horen tijdens het ontbijt!

Na het ontbijt wordt al het eten, inclusief het eten van afgelopen avond, aan de dieren gegeven. Het is hier gebruikelijk dat de afwas (waaronder ook de borden van gisterenavond) pas wordt gedaan nadat al het eten op is. Wij vragen aan Nico waarom er overal in Thailand zoveel posters hangen met daarop een jonge koning. Hij verteld dat dit de 9e koning van Thailand was, die helaas is overleden. Sinds de dag dat deze koning aan de macht kwam, is er veel veranderd in Thailand. Deze koning heeft zeer veel betekend voor de bevolking en zorgde ervoor dat veel werd geregeld door de overheid, waardoor deze koning nog steeds wordt aanbeden. Zijn zoon, de 10e koning van Thailand die nu aan de macht is, wordt echter niet zo erg aanbeden aangezien hij vooral in zijn paleizen blijft en niet zoveel voor de bevolking over heeft.

Wij pakken onze spullen in en vertrekken samen met een andere groep met daarin 2 koppels voor de laatste dag hiken. Wij lopen voor 1,5 uur de heuvel op, wat erg zwaar is in dit weer (meer dan 35 gaden Celsius) en wij zweten ons kapot. Eindelijk komen wij bij een waterval uit waar wij even kunnen rusten. Na het rusten lopen wij, gelukkig nu bergafwaarts, voor weer 1,5 uur verder. Onderweg komen wij weer prachtige natuur tegen en lopen wij op paadjes van soms maar 30 cm breed.

Uiteindelijk komen we aan op de plek waar een Jeep ons ophaalt. We rijden 10 min naar een plek waar de lunch al klaar staat voor ons. Na de lunch gaan we verder met de Jeep en komen we aan bij een rivier, want we gaan 1 uur bamboeraften. Van bamboe zijn vlotten gemaakt en hiermee gaan we de rivier af, wat een unieke ervaring is. Aan de kant van de rivier zien we kleine restaurantjes waar er mandjes met eten van beneden naar boven wordt getakeld en andersom.

Na het bamboe raften zitten wij een uur in de Jeep om terug te gaan naar het hostel. We praten na over onze ervaringen in de jungle en zijn blij dat we deze trip hebben gemaakt, ondanks de zware momenten veroorzaakt door de warmte, zware tas op onze rug en het klimmen door de bergen. De afgelopen dagen hebben we zoveel mooie dingen gezien en gehoord, maar ook héél veel insecten, erg veel grote spinnen en zelfs een slang gezien. Het was een geweldige ervaring om een kijkje te nemen in het leven van de Karen stam.

Eenmaal aangekomen in het hostel nemen we lekker een verfrissende duik in het zwembad en drinken een cocktail. Heerlijk om weer even WiFi te hebben en mensen te kunnen bereiken. Hierna zijn we ons even gaan opfrissen en zijn we lekker gaan eten bij het hostel. Daarna hebben we met 2 Nederlandse meiden (die we leerden kennen tijdens de eerste dag van de trekking) en de 2 stelletjes die we vandaag hebben leren kennen, kaartspelletjes gespeeld en geluisterd naar de live muziek. Op dit moment zijn we aan het ontbijten en vertrekken we zo richting Pai voor 2 nachten.

Veel liefs Roos

1. Hans en Annemarie:
    Lieve Roos,

Al zoveel gezien, al zoveel meegemaakt, zoveel indrukken..............
    Dit is zo mooi om te lezen en te zien,
    we kijken weer naar het volgende verslag uit :)
    liefs
    de broekies
  2. Marjolijn:
    21 februari 2018
    Wat leuk om zo jullie belevenissen te volgen... Nog heel veel reisplezier!
  3. Rob:
    21 februari 2018
    Tja, wat een andere wereld, die vergeet je nooit meer. Houdt je knie het goed? Kan me voorstellen dat daar ook een flink beroep op wordt gedaan tijdens zo'n tocht. Maar zo te lezen is dit alles het volop waard.
  4. Mandy:
    22 februari 2018
    Wauw wat een leuke verhalen. Ik ben vreselijk bang voor spinnen, dus dat zou niets voor mij zijn geloof ik. .haha. Wat supergaaf ook zo dichtbij met die olifanten. Prachtbeesten zijn het!! Echt mooie foto's!!
    Kijk uit naar je volgende verslag.! Gr. en veel plezier verder.