Luang Prabang

9 april 2018 - Luang Prabang, Laos

Dag 55: Vrijdag 6 april:

Vanmorgen ging onze wekker rond kwart over 9 aangezien we om 11 uur de bus naar Luang Prabang namen. We hebben ons klaargemaakt en de backpacks weer ingepakt, wat overigens steeds lastiger wordt aangezien we op verschillende marktjes al wat leuke dingen en souveniertjes gekocht hebben. Hierna hebben we even ontbeten en hebben we ons opgemaakt voor een rit van zo’n 5 uur door de bergen. Aangezien deze hele rit door de bergen is en de weg nog erg slecht is, werd ons aanbevolen om een minivan te boeken en geen grote bus.

3 kwartier later dan gepland stappen we met nog 10 andere backpackers in het busje. Wat waren we er achteraf blij mee dat we een minivan geboekt hadden. De route is namelijk echt compleet door de bergen en aan de wegen wordt nog gewerkt, wat resulteert in een slecht wegdek en dus een hele hobbelige rit met vele haarspeldbochten. Daarnaast heeft het busje het af en toe hoorbaar lastig om de berg op te komen en doen we er zo’n 6 uur over.

Helemaal door elkaar geschud komen we na nog geen 2 uur rijden aan op de eerste stopplaats, hier hebben we wel 40 minuten gestopt.. De route door de bergen is overigens echt prachtig! We reden door dorpjes (welke bestaan uit kleine houten hutjes), groene rijstvelden, de hoogste en groenste gebergtes en geelachtige zandvlaktes. Onderweg stopten we verder nog bij een viewpoint, vanaf waar we een mooi uitzicht hadden over een vallei met daaromheen de hoogste bergen.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang zijn we naar het hostel gelopen met een meisje uit Amerika. Toevallig slapen we ook op dezelfde kamer. Met z’n drieën zijn we Luang Prabang ingelopen en hebben we wat gedronken op een rooftopbar. We hadden prachtig uitzicht over de bergen en de nightmarket (waar we morgen of overmorgen zeker nog eens langs gaan lopen). Even later kwamen 3 andere backpackers waarmee we in de bus zaten ons vergezellen, waaronder een Nederlandse jongen, een Portugees meisje en een meisje uit Noorwegen. Met z’n 6en hebben we wat gegeten in een prachtige tuin. Ik heb Padsapao gegeten, een echt rijstgerecht uit Laos en wat was dit lekker! Misschien wel het lekkerste wat ik gegeten heb tijdens m’n reis.

Hierna zijn we even teruggegaan naar het hostel om even lekker te douchen, waarna we met z’n 6en naar een bar gegaan zijn. De bars zijn hier maar open tot een uur of 11 en daarna gaan iedereen naar de bowlingbaan om te bowlen en nog een laatste drankje te drinken. Wij hebben besloten om lekker terug te gaan naar het hostel aangezien we morgenochtend vroeg met het Amerikaanse meisje naar de monniken gaan. Rond half 6 zullen zij door de straten van Luang Prabang lopen om aalmoezen van de lokale bevolking te vragen. Dit moet een bijzondere ervaring zijn die we dan ook graag willen meemaken. Onze wekker staat morgen dus om 5 uur, dus dat wordt een kort nachtje.

Dag 56: Zaterdag 7 april:

Zoals gisteren aangegeven ging onze wekker om half 6. Samen met het Amerikaanse meisje, die tevens ook bij ons op de kamer slaapt, zijn we vanmorgen vroeg de stad in gegaan. Helaas regende het keihard toen we naar buiten stapten. Om half 6 stonden we in het donker klaar in straat waar vele monniken voorbij zouden moeten komen om aalmoezen van de locals te ontvangen. De monniken kwamen voorbij in hun fel oranje gewaden met een soort grote pan in hun handen. Deze wordt door de locals dan gevuld met onder andere rijst. De monniken lopen dan langs de locals en krijgen eten van hen. De monniken moeten maar hopen dat er voldoende locals op straat zijn, zodat ze voldoende eten kunnen ontvangen voor de hele dag. Nadat de monniken voorbij gekomen waren hebben we ze nog gevolgd en zo zijn we terug gelopen naar ons hostel. Toen we daar aankwamen was het ongeveer kwart over 6. We hebben hierna nog geslapen tot 9 uur en toen zijn we met drieën gaan ontbijten.

Hierna hebben we de heilige berg beklommen, wat een aardige klim was. Eenmaal boven hadden we prachtig uitzicht over de hele stad, welke geheel tussen de bergen in ligt. Ook kwamen we bovenop en onderweg overal boeddha’s tegen. Hierna zijn we weer naar beneden gelopen en hebben we nog wat andere tempels bezocht, waaronder de indrukwekkende Wat Xieng Thong. De muren van deze tempel zijn geheel bekleed met prachtig mozaïek, wat een kleurrijk beeld opleverde. De muren van mozaïek beelden het leven van een gewone Laotiaan uit.

Ook zijn we naar de morning Market gegaan, welke de Talat Pakham genoemd wordt. Dit is de supermarkt voor de Laosiaanse bevolking. Locals kopen hier hun groente, fruit en vlees. Deze markt geeft een kijkje in het leven van een gewone local. Overal lagen grote stukken vlees met allemaal vliegen erop. Erg vies om te zien. Ook de ingewanden en stukken koeien hart lagen gewoon op tafel om verkocht te worden.

Hierna hebben we afscheid genomen van Maureen (het Amerikaanse meisje), want zij vliegt aan het eind van de middag naar Vietnam. Jessica en ik zijn lekker wat gaan eten en drinken bij een bakkertje en wat hebben we daar lekker gegeten. We betaalden er trouwens ook wel de hoofdprijs voor. Hierna hebben we de tweedaagse slowboat geboekt die we vanaf overmorgen zullen gaan nemen naar het noorden van Laos. Het uitzicht vanaf deze boot moet prachtig zijn!

Hierna zijn we even terug gegaan naar het hostel om even lekker bij te komen en te relaxen aangezien we vanmorgen al zo vroeg uit bed waren. Nadat we lekker bijgekomen waren, hebben we ons even opgefrist en zijn we naar de night markt gegaan. Daar hebben we op straat een rijst maaltijd gegeten voor 1€ per persoon. Als dessert hebben we lekker kokosnootmelk poffertjes gegeten. Hierna hebben we de night markt afgestruind en weer allerlei souvenirs gekocht, dus we hopen maar dat we onze backpack hierna nog dicht krijgen. Op de night Market zien we tevens overal gebraden stukken kip die je kan kopen. De poten van de kip zitten er zelfs nog aan.

Hierna zijn we met z’n tweeën cocktails gaan drinken bij een restaurantje in een hele mooie tuin, waarna we daarna zijn aangesloten bij de backpackers die we al eerder ontmoet hebben. We zijn naar de bar Utopia geweest, deze ligt aan de rivier de Mekong en dit is een bar om heerlijk te relaxen. Om kwart over 11 sluiten alle barren in Luang Prabang en dan gaat iedereen in tuktuks naar de bowlingbaan van de stad. Dit is de enige plek waar je dan nog terecht kan en waar er nog alcohol geschonken wordt. Met een gezellig groepje hebben we gebowld met z’n allen en daarna zijn we lekker terug gegaan naar hostel.

Dag 57: Zondag 8 april:

Vanmorgen zijn we rond 9 uur uit bed gegaan en hebben we als eerst ontbeten. Op straat hebben we een taxi aangehouden die ons naar de Kuang si watervallen wilde brengen. Deze route is ongeveer een uurtje rijden en gaat dwars door de meest groene gebergtes. Overal zijn we bananenbomen en rijstvelden. Alles is zo ongelooflijk groen.

Eenmaal aangekomen bij de waterval zien we langs de route overal zwarte beren. Hier zit namelijk een Black bear sanctuary gevestigd, welke verwaarloosde beren opvoed. Hierna komen we aan bij de watervallen. Wat is het water blauw en wat is de natuur hier groen, werkelijk prachtig. We hebben een hele hike gedaan om bovenop de waterval te komen. Vanaf daar kunnen we 3 km verder hiken naar een restaurantje en we besluiten om dat te gaan doen. Onderweg komen we geen toeristen tegen en alleen wat locals. Daar eenmaal aangekomen hebben we wat gegeten en gedronken bij dit restaurantje en hebben we genoten van het prachtige uitzicht.

Hierna zijn we weer teruggelopen naar de waterval en zijn we weer terug naar beneden gelopen, wat nog een aardig steile tocht was. Eenmaal beneden bij de waterval moesten we snel terug aangezien we hadden afgesproken met onze taxichauffeur dat we om half 4 weer terug waren. Op de weg terug hebben we weer genoten van de prachtige natuur en we zijn blij dat we deze geweldige waterval bezocht hebben.

Toen we aankwamen in het hostel hebben we eerst de vele foto’s uitgezocht en we hebben lekker gerelaxt en daarna hebben we onze backpack weer helemaal ingepakt. Morgen gaan we weer verder richting het noorden van Laos namelijk en zullen we voor 2 dagen de slowboat nemen.

Nadat we alles ingepakt hadden, hebben we even lekker gedoucht en zijn we het stadje weer ingelopen. We hebben echt heerlijk gegeten. De rijst waren we nogal beu dus hebben we gekozen voor een heerlijke burger. Deze was gemaakt van waterbuffel, wat super mals vlees is. De frietjes waren eindelijk een keer lekker doorgebakken dus we hebben erg genoten van deze maaltijd.

Hierna zijn we naar een barretje gegaan, maar aangezien we hier pas om 11 uur aankwamen (en alle barren hier om kwart over 11 sluiten) zijn we daarna in de tuktuk gestapt om weer te gaan bowlen. We hadden een leuk groepje mensen gevonden en we hebben een gezellige avond gehad. Na 1 rondje bowlen zijn we teruggegaan naar het hostel. Morgenochtend gaat onze wekker namelijk om 5.50, omdat we om 7 uur de slowboat nemen richting het noorden van Laos. Nu liggen we net in ons bedje en ik ben m’n blog nog even aan het bijwerken, slaap lekker! Kus Roos

1. Lianne:
    9 april 2018