Slowboat Luang Prabang-Huay Xai

10 april 2018 - Huay Xai, Laos

Dag 58: Maandag 9 april:

Vanmorgen ging onze wekker om 5.50 uur. We hebben nog even snel ontbeten bij het hostel en toen stonden we klaar om met de tuktuk naar de haven gebracht te worden. Met 3 kwartier vertraging werden we pas opgehaald en iets later dan gepland kwamen we aan in de haven. Dit was echter helemaal niet erg, want er was nog bijna niemand op de boot.

We stapten op de slowboat, welke over de Mekong rivier vaart. Wij nemen de tweedaagse slowboat van Luang Prabang naar Huay Xai. Deze tocht wordt over het algemeen vaak andersom gedaan, aangezien we tegen de stroming van de rivier in moeten varen. En oh wat was het koud op de boot!! Met m’n lange sportbroek, lange rok, shirtje met 2 vesten, een sjaal, handschoenen en m’n capuchon op had ik het nog koud! En dat terwijl ik eigenlijk helemaal niet zo koud aangelegd ben. Gelukkig werd het rond de middag wat warmer! De boot is ingericht met allemaal oude stoelen uit bussen.

Het uitzicht vanaf de boot is echter werkelijk prachtig. We stoppen zo’n 15 keer deze dag, zodat locals kunnen in- of uitstappen. Het water van de Mekong rivier is overigens erg bruin en troebel. Onderweg komen we vele andere slowboaten tegen en locals die in kleine bootjes over de rivier varen.

Rond 6 uur kwamen we aan in Pak Beng. Toen we de kade opliepen (en daarna weer een berg, met onze backpack!), kwamen er allemaal locals naar ons toe en ze probeerden ons mee te nemen naar een guesthouse. We hebben voor 1 guesthouse gekozen en zijn meegereden met hun truck. De kamer was prima alleen de bedden waren weer ongelooflijk hard. We zijn lekker uiteten gegaan en hierna zijn we terug gegaan naar het hostel. Op de kamer hebben we lekker een filmpje op bed gekeken en we zijn niet te laat gaan slapen. Morgenochtend nemen we namelijk de slowboat verder naar Huay Xai.

Dag 59: Dinsdag 10 april:

Vanmorgen ging onze wekker om 7 uur en nadat we aangekleed waren, zijn we gaan ontbijten. Onderweg naar de haven hebben we bij een bakkertje een lekkere sandwich gekocht, zodat we tussen de middag niet net als gisteren weer instant noedels hoeven te eten. Dit is namelijk, buitenom chips en drinken, het enige wat er verkocht wordt op de boot. Op de boot was het ‘s ochtends een beetje fris, maar gelukkig niet zo koud zoals gisteren.

Weer hebben we genoten van het prachtige uitzicht vanaf de boot. Wel waren we erg blij toen we om 6 uur eindelijk aankwamen in Huay Xai. We kwamen daar aan en vanaf de boot zagen we een mooie zonsondergang. Eenmaal met onze backpacks de heuvel opgelopen (wat erg pittig was aangezien er eigenlijk geen pad was), hebben we een tuktuk genomen naar het centrum. Daar zijn we een guesthouse binnengelopen en hebben we een kamer uitgekozen.

Aangezien ik vanaf Huay Xai, na de gibbon experience, die we vanaf morgen gaan doen, terug ga naar Bangkok heb ik gelijk geïnformeerd naar een bus naar Bangkok. Aangezien het dan Thais nieuwjaar is, is er geen bus meer te boeken naar Bangkok. Een tegenvaller dus. De vrouw komt dan met de optie om een bus te nemen naar Chiang Mai (noord Thailand) en vanaf daar door te reizen naar Bangkok, maar ook deze bus is al volgeboekt. Als laatste optie noemt ze een bus naar Chiang Rai (ook noord Thailand). Deze bus heb ik gelijk geboekt en hierna heb ik vanaf Chiang Rai een vlucht naar Bangkok geboekt. Ook heb ik nog 2 overnachtingen in Bangkok bijgeboekt, wat bijna onmogelijk was, aangezien het dan nieuwjaar is in Bangkok. Gelukkig heb ik de laatste kamer kunnen boeken!

Dit hebben we allemaal uitgezocht tijdens het eten en Jessica heeft uitgezocht wat ze allemaal gaat doen als ik weg ben. Na het eten zijn we terug gegaan naar ons guesthouse en hebben we onze spullen gepakt voor de komende 3 dagen. De komende 3 dagen en 2 nachten zullen we doorbrengen in de jungle. We gaan daar de gibbon experience doen. Tijdens deze 3 dagen zullen we voornamelijk gaan ziplijnen en hiken door de jungle. We hopen de gibbon apen te gaan zien, welke bijna uitgestorven zijn. Er zijn namelijk nog maar 2 gibbon families over. We hebben onze spullen net gepakt en we gaan nu lekker slapen. Slaap lekker, kus Roos

PS: Alleen de foto’s van de tweede dag staan weergegeven onder mijn blog. De foto’s van de eerste dag komen hier op één of andere reden niet bij te staan. Wel staan ze gewoon toegevoegd aan het fotoalbum 😊

1. Eline van Wouwe:
    10 april 2018
    Geniet van jullie laatste daagjes samen in het mooie Azië. Groetjes vanuit Seroos voor jullie beide😘
  2. J Stevens:
    23 april 2018
    Het is genieten voor je. Mooie verhalen en wat een indrukken. We zien het bijna voor ons.