Battambang

17 maart 2018 - Battambang, Cambodja

Dag 34: Vrijdag 16 maart:

Na een korte nacht zijn we om half 9 uit bed gegaan en hebben we onze laatste spulletjes ingepakt. Na een snel ontbijtje werden we opgehaald met de bus bij ons hostel. Na 4 uur reizen kwamen we uiteindelijk aan in Battambang.

Toen de bus aankwam in Battambang stonden er meteen wel 30 tuktuk chauffeurs ons op te wachten om ons te brengen naar het centrum (10 minuten rijden ongeveer). We hadden gelijk een leuke tuktuk chauffeur gevonden die ons voor €0,40 per persoon naar het hostel wilde brengen. We slapen komende nacht in een hostel met 6 personen op 1 kamer. De tuktuk chauffeur had ons aangeboden om ons vanmiddag de hoogtepunten van Battambang te laten zien. Dit hebben we samen met nog 2 meiden (Engelse en een Amerikaanse) gedaan. Het valt ons op dat er in Cambodja zo ongelooflijk veel naar elkaar getoeterd wordt. Als onze tuktuk een auto inhaalt of als hij bijvoorbeeld links afslaat, laat hij dit weten aan de overige weggebruikers door te toeteren. Jullie snappen dat dit een kakofonie aan getoeter oplevert op straat.

Als eerst heeft de tuktuk chauffeur ons afgezet bij de bamboo train. In 1980 werd deze trein in gebruik genomen. Eigenlijk moet je deze trein zien als een soort bamboovlot met 4 wielen eronder. Aangezien er maar 1 spoor is, is dit lastig als je tegenliggers tegenkomt. De trein met de minste goederen erop wordt dan afgebroken. Het bamboovlot wordt van de wielen afgehaald en wordt achter het tegenliggende karretje weer opgebouwd. Dit hebben we zelf ook 1 keer gezien, een bijzondere ervaring. Helaas is er nog maar een klein stukje van deze rails in gebruik om toeristen de bamboo trein te laten ervaren. De rest van de rails wordt namelijk gebruikt voor goederenvervoer.

Hierna zijn we afgezet bij een plek met allemaal pagodes en een kleine killingcave. Eerst hebben we even wat gegeten, want het was onderhand al half 4 en we hadden om half 8 vanmorgen al ontbeten. Na de lunch zijn we de berg op gaan hiken, wat stiekem best zwaar was met een gevoelstemperatuur van meer dan 40 graden. Het uitzicht vanaf de berg was werkelijk prachtig. We hebben als eerst een killingcave bezocht. Tijdens de periode dat de rode Khmer aan de macht was, werden onschuldige mensen gemarteld en in de killingcaves gegooid. De eerste meters waren vrije val en daarna lag je in de killingcave en kon je er nooit meer uitkomen. Verschrikkelijk om deze grot in te gaan en alles met eigen ogen te zien. Ook werd er een stapel met schedels tentoongesteld en met beelden is uitgebeeld hoe het martelen eruit gezien heeft.

Hierna zijn we nog verder gelopen naar een pagode (soort tempel). Onderweg zien we overal aapjes en nog steeds is uitzicht geweldig. Uiteindelijk zijn we weer helemaal teruggelopen tot we terug waren in het dorpje. Rond 6 uur komen de vleermuizen massaal uit de grotten gevlogen en we hebben naar dit verschijnsel gekeken. Wel meer dan 10 minuten lang bleven er maar vleermuizen uit de grot komen. Uiteindelijk zijn we terug gereden naar Battambang in de tuktuk en heeft de chauffeur ons onderweg meer verteld over de stad, we hebben dan ook op meerdere plekken stil gestaan.

Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we ons even opgefrist en ik heb net nog even met mama en m’n zusje gefacetimed. Hierna zijn we een hapje gaan eten in het hostel en we liggen nu net in bed en gaan lekker slapen. Morgen vertrekken we om 8 uur naar de volgende stad Phnom Penh. Hiervoor zitten we morgen 7 uur in de bus.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade