Vang Vieng

6 april 2018 - Vang Vieng, Laos

Dag 52: Woensdag 4 april:

Vannacht om 12 uur zouden we opgehaald worden om de nachtbus te nemen naar Vientiane en vanaf daar reizen we door naar Vang Vieng. Natuurlijk werden we pas veel later opgehaald, we zijn immers in Laos (Lao People don’t rush en dat is te merken!). Pas om 1 uur kwam de tuktuk ons ophalen. We hebben dus tot 1 uur ‘s avonds gewacht op de tuktuk en dat na vier dagen de Thakhek loop gereden te hebben. We waren dus erg gesloopt toen we aankwamen bij de nachtbus. We liepen de nachtbus in en we moesten met z’n 2en naast elkaar slapen op een matje wat nog kleiner was dan een eenpersoonsbed. Het matje was tevens super hard en we konden niet eens draaien. Om 2 uur vertrok de nachtbus pas en om 6 uur ‘s ochtends kwamen we aan op het busstation in Vientiane. Om bij het juiste busstation te komen, vanwaar de bussen naar Vang Vieng vertrokken, moesten we weer een tuktuk nemen. Toen wij in de tuktuk stapten om 6 uur waren we nog maar de eersten en moesten we wachten totdat de tuktuk vol was. Om 7 uur vertrokken we dan eindelijk en om 8 uur kwamen we aan aan de andere kant in Vientiane. Vanaf daar hebben we een minivan genomen naar Vang Vieng.

Om half 12 kwamen we aan in Vang Vieng en we hebben meteen onze was laten wassen. Hierna hebben we even gelucht in het stadje en het stadje verkend. Tijdens het lunchen komen er allemaal kinderen voorbij op de fiets. Het valt ons op dat ze allemaal met een paraplu in de hand rijden tegen het zonnetje. We hebben een heerlijke Lao massage en pedicure genomen. Ik had weer geluk en een manwijf ging mij masseren. Ze zag eruit als een vrouw, maar had een mannenstem, een snor en mannen handen en voeten. Maar de massage was heerlijk en we vonden dat we dat wel verdiend hadden na deze verschrikkelijke nacht op het kleine en harde matrasje in de nachtbus.

Hierna zijn we teruggegaan naar het hostel en zijn we lekker bij het zwembad gaan zitten. Toen we daar zaten, zijn we 3 backpackers tegengekomen die we tijdens onze reis op allemaal verschillende plekken gezien hebben. Het was erg grappig en gezellig om elkaar dan ineens weer tegen te komen. Nadat we bijgekletst hadden met hen allemaal, zijn we lekker gaan douchen.

Hierna hebben we lekker wat gegeten en daarna hebben we genoten van de vele happy hours in dit stadje. De hele avond lang is er bij verschillende barren achtereen volgens happy hour. Je kunt dan gratis mixdrankjes krijgen, heel bijzonder. Tevens is er 1 bar waar allemaal Koreanen helemaal los gaan. Een aantal jaar geleden is daar namelijk een Koreaanse variant van oh oh Gerso opgenomen. Daarom komen er op dit moment veel Koreanen naar deze bar en zij gaan volledig los, wat een bijzonder beeld oplevert.

Dag 53: Donderdag 5 april:

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en daarna zijn we in het stadje gaan ontbijten. We hadden ons opgegeven om vandaag mee te gaan tuben en werden om 1 uur opgehaald. In een tube (band) gingen we de rivier af. Op dit moment staat er weinig water in de rivier, aangezien de regentijd er weer aan zit te komen. Hierdoor kwamen we vaak genoeg vast te zitten op de rotsen en was er weinig stroming. Hierdoor moesten we ook een uur of 3 á 4 tuben om aan het eind van de rivier te komen.

Tussendoor heb je dan barren waar je kunt stoppen. Vroeger waren er om de 500 meter barren en kon je dus overal stoppen en een drankje drinken. Dit is sinds 2012 afgeschaft, omdat er heel veel toeristen overleden (22 in 1 jaar). De backpackers dronken veel te veel en klapten dan uit de band op de rotsen. Daarom zijn we tijdens onze tube tocht maar 2 barren tegengekomen. Wel was het in deze barren erg gezellig. We waren met een leuke groep van 15 man en hebben samen genoten van een gezellige dag.

Rond half 5 stapten we weer in de tube voor het laatste stuk, wat ongeveer 1 uur zou moeten duren. Om half 6 waren we nog maar op de helft, omdat er totaal geen stroming stond. Gelukkig waren we met een gezellige groep en had een van hen een boxje meegenomen op het water, waardoor we konden genieten van een lekker muziekje. Uiteindelijk kwamen we om half 7 aan bij het eindpunt van de tube baan. Wat waren we blij dat we er waren en wat was het koud. De zon was natuurlijk al lang weg en er was een flink windje gaan staan. Aangezien we over het laatste stuk 2 uur gedaan hadden, werd het erg fris. Ook werd het al aardig donker en toen we 10 minuten op de kant stonden, werd het volledig donker (wat hier ongelooflijk snel gaat).

Jessica en ik hebben even wat gegeten in het stadje en zijn daarna terug gegaan naar het hostel. Hier hebben we even heerlijk warm gedoucht en toen hebben we een drankje gedronken in het hostel. Om half 10 waren we helemaal gesloopt en zijn we lekker een filmpje in bed gaan kijken, waarna we niet te laat zijn gaan slapen.

Dag 54: Vrijdag 6 april:

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en daarna zijn we gaan ontbijten in het stadje. Hierna hebben we ons klaar gemaakt voor een dagje relaxen bij de rivier. Langs de rivier staan overal kleine hutjes met hangmatten erin. Hierin hebben we heerlijk gerelaxed en genoten van het zonnetje, want wat is het ongelooflijk warm in Laos. Overdag ligt de gevoelstemperatuur namelijk rond de 44 graden, zo warm hebben we het tijdens onze reis nog niet gehad. In de rivier speelden de hele dag kindjes en weer vragen wij ons af of de kinderen hier geen school hebben. In Laos zwemt de bevolking trouwens met kleding aan. Het is hier niet gebruikelijk om te zwemmen in een bikini of zwembroek. Bij sommige rivieren of watervallen staat er dan ook dat het ook voor toeristen niet de bedoeling is om in een bikini of zwembroek te zwemmen. Gelukkig mochten wij aan de rivier wel in bikini zwemmen en we hebben een tijdje in een band in het water gelegen om af te koelen.

Toen we rond 6 uur terug liepen naar het hostel, kwamen we nog langs een marktje en we hebben nog wat leuke souvenirs gekocht voor thuis. Op de markt hebben we tevens Lao cookies gekocht. Dit zijn een soort grote warme poffertjes gemaakt van kokosmelk, erg lekker!

Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we ons even opgefrist en klaargemaakt om een hapje te gaan eten. Hierna hadden we afgesproken met 2 Nederlandse meiden die we al ontmoet hadden op Koh Rong Samloen (Cambodja). Onder andere met hen, hebben we een gezellige avond gehad en het was leuk om hen weer te zien.