Chiang Mai

17 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Dag 6: Vrijdag 16 februari:

Vanmorgen zijn we na een lange en vermoeiende treinreis van 12 uur aangekomen in Chiang Mai. Het slapen in de nachttrein is bijna onmogelijk door het ongelooflijk krakende geluid van de trein, het felle licht en de bewegingen die de trein geheel laten schudden. Maar het uitzicht daarentegen toen de zon op kwam, was prachtig (zie foto’s). We reden midden door de jungle en dan zag je ineens een klein dorpje met een aantal huisjes.

We werden opgewacht op het station van Chiang Mai en eenmaal aangekomen in ons nieuwe hostel, met zwembad!!, hebben we heerlijk een middag genoten bij het zwembad van het mooie weer.

‘s Avonds heb ik (op aanraden van Nadia en Eline) jessica mee uiteten genomen als vervroegd verjaardagscadeautje (tijdens haar verjaardag zitten we 3 dagen in de jungle) bij een heerlijke pizzeria waar allemaal sterren ook geweest zijn. Hierna hebben we lekker over de markt gelopen en hebben we een fishspa gedaan. Doordat dit zo kietelde hebben we alleen maar keihard gelachen, waardoor we 1 grote attractie waren voor de Chinezen, Japanners en de Thaise bevolking zelf. Hierna zijn we terug gegaan naar het hostel, morgen worden we namelijk om 7 uur opgehaald.

Dag 7: Zaterdag 17 februari:

Vandaag waren we vroeg wakker omdat we om 7 uur opgehaald worden om onder andere een bezoek te gaan brengen aan de longneck stam, in de jungle. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij onze eerste stop: de hotsprings (warmwaterbronnen). Overal zaten Chinezen met hun benen in de warmwaterbron, erg bijzonder en apart om te zien. Wij hebben hier voornamelijk om gelachen (foto’s). Na weer 1,5 uur rijden kwamen we bij de witte tempel. Hier was het ongelooflijk druk, maar de tempel is prachtig (zie foto’s). Ook hier krioelt het werkelijk van de Chinezen (hier werd gisteren het Chinese nieuwjaar gevierd (jaar 2561), waardoor vele Chinezen hun vakantie op dit moment doorbrengen in Thailand). Na weer ruim een uur rijden komen we aan bij de landsgrens van Thailand, Myanmar en Laos. We zijn met een boot langs deze landen gevaren. In het stadje Donesao zijn we uitgestapt. Dit stadje wordt ook wel de ‘golden triangle’ genoemd. De landsgrens tussen Laos en Thailand loopt namelijk dwars door dit stadje en de rivier die langs dit stadje loopt, behoort toe aan Myanmar. De armoede in dit stadje is echt schrijnend. Meteen kwamen er 2 schattige meisjes op ons af en begonnen een liedje te zingen terwijl ze hun handjes ophielden. De armoede is hier zo groot dat alle jonge kindjes moeten bedelen van hun ouders, verschrikkelijk om te zien. Bij ieder kraampje wordt door de verkopers dan ook alles uit de kast gehaald om ook maar iets te verkopen aan de toeristen. Dit was allemaal erg heftig om te zien en we besloten terug te gaan naar de boot. Op onze weg terug zagen we nog een jonge struisvogel in een een kooitje van nog kleiner dan 1 meter bij een halve meter. Het was duidelijk te zien dat hij heel graag wilde ontsnappen en hij probeerde met z’n snavel de kooi kapot te maken. Het was goed te zien dat het beestje heel graag weg wilde en helemaal gek werd van de kleine ruimte waarin hij z’n kont niet eens kon keren. Heftig om dan te zien dat er zelfs nog geld gevraagd wordt van toeristen met zo’n ‘attractie’. Verder is de whiskey HET teken van dit stadje. En de whiskey ziet er hier heel wat spectaculairder uit dan bij ons thuis. Ze stoppen namelijk grote slangen, scorpioenen, kleine krokodillen of schildpadden in de grote flessen whiskey (zie foto’s).

Hierna hebben we met de andere mensen van de tour een Thaise lunch genuttigd.

Na weer 3 kwartier in de bus gezeten te hebben, kwamen we aan bij de longneck stam. We mochten bij hen een kijkje nemen in hun leven. Dit was zo’n bijzondere ervaring dat de foto’s in het album Chiang Mai voor zich spreken. Dat wat me het meest is bijgebleven is het gesprek dat we hadden met een heel lief en knap meisje dat ook 22 is (in de gele jurk). Zij kon heel goed Engels en ze gaf aan dat ze dat geleerd heeft van de toeristen. Ze heeft ons ook een gouden ‘longneck’ omgedaan, wat is dat zwaar zeg! We hadden zoveel bewondering voor haar en zij bleef maar zeggen dat ze ons knap vond. Een erg bijzondere ervaring dus, vooral omdat we even oud zijn en onze levens zo verschillen. Bijna op het laatst kwamen we bij een heel schattig jong meisje. Ze vond vooral de gopro van Jessica helemaal geweldig en wilde steeds met ons op de foto. Het is ons vooral opgevallen dat sommige vrouwen bijna niet kunnen praten en/of hun kind optillen door de strakke ringen om hun nek. Al met al was het zo indrukwekkend om in dit dorp te mogen kijken!

Na meer dan 3 uur rijden, kwamen we om 21.00 weer aan in het hostel. Als eerst hebben we lekker even wat gegeten en daarna hebben we een begin gemaakt aan het pakken van onze tas voor de komende dagen. De rest van de spullen zullen we morgenochtend nog moeten inpakken, want we hadden gisteren zelf een handwasje gedaan en zelfs na meer dan 24 uur drogen is onze was nog lang niet droog..

Morgenochtend worden we vroeg opgehaald voor een trekking door de jungle van 3 dagen (en 2 nachten), waardoor we de komende dagen waarschijnlijk geen bereik zullen hebben. We gaan dan verschillende stammen aandoen en slapen in kleine hutjes in dorpjes bij de locals. Iedere dag moeten we tussen de 4 en 6 uur hiken door de jungle en dan te bedenken dat het hier overdag 36 graden is! Vanavond gaan we vroeg slapen, zodat we fit zijn voor de komende dagen. Veel liefs Roos

1. Daniëlle:
    17 februari 2018
    Wat een belevenissen, klinkt allemaal heel indrukwekkend.
    Veel plezier nog
  2. Lianne:
    17 februari 2018
    Geweldig meiden geniet van je verhaal Roos liefs l
    LIANNE
  3. Eline van Wouwe:
    Wat een belevenissen. Prachtig allemaal. Veel plezier in de jungle 😘
  4. Emma:
    18 februari 2018
    Zo gaaf Rosan, al die verhalen! Super leuk om te lezen! Veel plezier in de jungle!!
  5. Mariska louws:
    18 februari 2018
    wat geweldig allemaal wat jullie beleven.
    wij genieten zo een beetje met jullie mee!
    veel plezier nog!
  6. Caroliene van der Heijden:
    20 februari 2018
    Leuk om je verhalen te lezen ! Wat een ervaring. Nog veel plezier !