Koh Tao

28 februari 2018 - Koh Tao, Thailand

Dag 14: Zaterdag 24 februari:

Vanmorgen ging onze wekker al om 4.30. Om 5.00 uur werden we namelijk opgehaald en naar het vliegveld gebracht in Chiang Mai. Om 7.30 vlogen we voor 2 uurtjes naar Surat thani (in het zuiden van Thailand). Toen we incheckten kwamen we erachter dat we op rij 5 in het vliegtuig zaten en dus eerste klas vlogen, wat een leuke bijkomstigheid was. Hierna hebben we op de luchthaven van Surat thani 2 uur moeten wachten en uiteindelijk hebben we 1,5 uur met een busje gereden om in de haven van Surat thani uit te komen. In de haven hebben we weer 2 uur moeten wachten en vanaf daar hebben we meer dan 6 uur op de boot gezeten en uiteindelijk kwamen we na 2 tussen stops (op Koh Samui en Koh Phangan) aan op Koh Tao rond een uur of 9 ‘s avonds. Wat was het water wild en er stond een sterke wind, waardoor de boot verschrikkelijk schommelde! Opstaan en laat staan lopen was een hele opgave. Het uitzicht vanuit de boot over de verschillende eilandjes was prachtig.

In Koh Tao zullen we 5 nachten slapen om ons duik Padi door middel van een 4-daagse cursus te kunnen halen. Met een duik Padi kan je dan over de hele wereld diepzee duiken maken. Koh Tao is tevens één van de kleinste eilandjes van Thailand. In een half uurtje kan je namelijk het eiland rondlopen. Wel wordt Koh Tao enorm aangeraden om te leren duiken, vandaar dat we dat ook hier gaan doen.

Na de wilde boottocht kwamen we aan op het kleine eilandje Koh Tao. Helaas was het erg regenachtig toen we aankwamen. Na deze reisdag wilde we ons wel even opfrissen dus dat hebben we even snel gedaan. Daarna hebben we op de boulevard, ongeveer 1 meter van het strand vandaan gegeten. We hebben daarna even snel door het stadje gelopen en we hebben zelfs een ‘ladyboy’ show meegemaakt. In Thailand komt dit namelijk heel erg vaak voor. Ladyboys zijn mannen die zich omgebouwd hebben tot vrouwen. Ze zijn enorm sexy gekleed, dragen de hoogste hakken en soms is het zelfs moeilijk om te zien dat dit eigenlijk mannen zijn. Dit was dus een aparte en unieke ervaring. Hierna zijn we op tijd naar bed gegaan, want we waren moe na deze lange dag. We moest vanavond wel enorm wennen aan de temperatuur. Het is nu namelijk 1 uur ‘s nachts en het is nog 28 graden met een gevoelstemperatuur van 32 graden!

Dag 15: Zondag 25 februari:

Vanmorgen moesten we ons om 8.00 ‘s morgens melden bij de duikschool. We hebben ons aangemeld en er werd ons verteld dat we pas om 16.00 uur weer aanwezig moesten zijn voor een eerste oriëntatie. Omdat we toch al zo vroeg wakker waren hebben we besloten om onze was weg te brengen, wat inkopen te doen en het stadje te verkennen. We hebben heerlijk een stuk langs het prachtige blauwe water gelopen.

Daarna hebben we even ontbeten en zijn we lekker op het strand gaan liggen, want we vonden dat we dat na zo’n drukke dag van gisteren wel verdiend hadden. Helaas ging het rond een uur of 1 ineens keihard stortregenen. Daarom hebben we even geluncht en daarna, toen het weer droog was, zijn we weer even terug gaan liggen op onze bedjes op het strand.

Om 16.00 uur moesten we ons weer melden bij de duikschool en hebben we alle belangrijke gegevens ingevuld. Hierna kregen we 3.5 uur! aan huiswerk mee, wat we natuurlijk netjes gemaakt hebben 😇. Hierdoor konden we pas laat gaan eten, waarna we niet te laat naar bed gegaan zijn aangezien we morgen om half 9 weer paraat moeten staan bij de duikschool.

Dag 16: Maandag 26 februari:

Vanmorgen ging onze wekker weer op tijd omdat we om half 9 weer bij de duikschool moesten zijn. We hebben onze duikinstructrice en onze mede cursist ontmoet. Onze duikinstructrice is een heel erg aardige vrouw, waarbij we ons meteen op ons gemak voelden. De 3 huiswerk opdrachten van gisteren hebben we als eerst nagekeken en daarover hebben we 3 minitoetsen gemaakt. Verder heeft onze duikinstructrice veel uitleg gegeven over het duiken. Na de theorie was het tijd om zelf aan de slag te gaan.

We zijn naar het zwembad gegaan en hebben alle benodigde onderdelen gepakt voor het duiken: wetsuit, luchtfles, luchtfleshouder, gewichtenriem, zwemmasker, pijpje om door te blazen, de 2 inhalatoren, diepte- en luchtdrukmeter en het belangrijkste: ons BCD (dit is een soort zwemvest wat je aandoet waarop alle andere onderdelen aangesloten zijn). We hebben geleerd hoe alles werkt en hoe we alles moesten bevestigen. We hebben 5x alles bevestigd aan de luchtfles en daarna alles weer 5x verwijderd van de luchtfles. Er zijn 2 inhalatoren waardoor je lucht in kan ademen vanuit de luchtfles. De ene gebruik je altijd zelf en de andere stop je in je BCD en kan gebruikt worden door een ander als hij/zij geen lucht meer heeft of als zijn/haar luchtfles problemen geeft. Ook kan je door een speciale pijp vanuit je luchtfles lucht in en uit je BCD pompen. Doe je er lucht in dan drijf je en haal je er lucht uit dan zink je. Verder heb je altijd een riem met gewichten om, deze kan je laten vallen als je snel weer naar boven wilt. Je moet deze altijd om hebben want anders kom je niet gemakkelijk naar de bodem.

Hierna hadden we 3 kwartier de tijd om wat te lunchen en om ons om te kleden. Na de lunch begonnen we met 20 baantjes trekken en 10 minuten drijven. Nadat we voor deze test geslaagd waren kon het echte werk beginnen.

We zijn hierna de hele middag het zwembad ingegaan met al onze duikmaterialen. We hebben allerlei oefeningen gedaan, waarvan we heel veel geleerd hebben. Zo hebben we geoefend wat je moet doen als er problemen zijn met je luchtfles en weten we hoe je moet reageren als je mondstuk uitvalt of je bril vol water loopt of zelfs afvalt. Verder is het voor langere tijd onder water zijn een vreemde gewaarwording. Eigenlijk zouden we morgenochtend nog een keer het zwembad in moeten, maar omdat het vandaag zo goed ging hebben we alle oefeningen van morgen vandaag ook gedaan.

Hierna was de les van vandaag rond half 5 afgelopen en hebben Jessica en ik onze laatste twee huiswerkopdrachten van ongeveer een uurtje gemaakt op het strand met een cocktail en wat snackjes erbij (want van duiken krijg je honger en dorst).

Hierna hebben we ons even opgefrist en zijn we naar het stadje gelopen. Eerst hebben we even onze was opgehaald en daarna zijn we lekker gaan eten bij een Mexicaans restaurant. Ook hebben we weer even met thuis gefacetimed (wat we echt regelmatig doen). Het was fijn om weer even bij te kletsen. Hierna zijn we lekker terug gegaan naar onze bungalow, want morgen moeten we weer om half 9 klaar staan bij de duikschool en zoals jullie hebben kunnen lezen was het een erg intensieve dag. Morgen zullen we ‘s ochtends 1 minitoets maken, de huiswerkopdrachten doornemen en een echt tentamen maken. Hierna mogen we voor 2 duiken op 12 meter de zee in, dus dat wordt een spannende middag!

Dag 17: Dinsdag 27 februari:

Vanmorgen zijn we weer op tijd uit bed gegaan en hebben we eerst ontbeten. Hierna zijn we naar de duikschool gegaan. Als eerst hebben we het huiswerk van gisteren nagekeken en hebben we hierover een minitoets gemaakt, waarna we ons echte examen moesten gaan maken. Nadat we hiervoor makkelijk geslaagd waren (we hadden allebei 3 fout van de 50 en je mag 12 fouten maken), hebben we nog wat uitleg gekregen over hoe de dag er verder uit gaat zien. Verder heeft Nat (onze duikinstructrice) uitgelegd waar we precies gaan duiken en welke vissen we dan gaan zien. Samen hebben we de laatste onderdelen doorgenomen en nu zijn we echt klaar voor onze eerste 2 duiken op 12 meter diepte.

We hebben eerst even stevig geluncht, waarna we al onze benodigde materialen opgehaald hebben. We zijn in een bootje gestapt om op de grote boot uit te komen en vanaf deze boot gaan we uiteindelijk duiken. Na ongeveer een kwartiertje varen waren we aangekomen op de eerste duikplaats. Van onze instructrice kregen we ruimschoots de tijd om alle materialen juist te checken, om te doen en toen hebben we de laatste uitleg gekregen.

Eenmaal in het water met onze materialen hebben we eerst wat oefeningen boven water gedaan om ons wat gerust te stellen en te laten wennen aan het water. Uiteindelijk was het zover en zijn we via een touw, op een rustig tempo, 12 meter naar beneden gegaan. De locatie van deze duik is Twin Pinnacles, waar we voor 31 minuten gedoken hebben. Wat is het water blauw en wat zijn de vissen en het koraal kleurrijk, een unieke, maar nog steeds spannende ervaring. Eenmaal op 12 meter diepte hebben we verschillende oefeningen gedaan en ervoor gezorgd dat we de juiste houding aannamen. Ondertussen hebben we kunnen genieten van de kleurrijke omgeving. Vooral het koraal vond ik erg bijzonder, als je met je hand dichtbij het koraal komt, klapt het namelijk dicht. We hebben zoveel verschillende en kleurrijke vissen gezien die erg dichtbij ons zwommen.

Na een half uurtje op 12 meter diepte te zijn geweest, was het tijd om weer rustig! naar boven te gaan. Op 5 meter diepte hebben we een safety stop gemaakt van 3 minuten, welke erg belangrijk is en je iedere duik moet maken. Toen we boven water waren, hebben we nog wat oefeningen gedaan en uiteindelijk zijn we weer in de boot geklommen.

Nog nagenietend van onze eerste duik hebben we onze duikfles vervangen en ons klaargemaakt voor de tweede duik van vandaag, waar we na een half uurtje varen arriveerde. Het is altijd belangrijk om je duik goed te plannen en voldoende tijd tussen 2 duiken in te plannen. Anders zit er namelijk te weinig zuurstof in je lichaam en wordt het nitrogen vermogen in je lichaam te hoog.

Toen we het juiste punt bereikt hadden zijn we voor de tweede keer het water in gegaan. Dit keer op de locatie: Japanse Gardens, waar we deze keer 34 minuten gedoken hebben. Weer hebben we een duik genaakt op 12 meter diepte. Ook deze keer hebben we nog vele oefeningen gedaan onderwater, zodat we goed weten wat we moeten doen in bepaalde gevallen. Deze oefeningen hoor je overigens allemaal te kunnen, alvorens je je duikcertificaat (padi) kunt halen. Natuurlijk hebben we tijdens het uitvoeren van deze oefeningen ook genoten van de prachtige natuur om ons heen.

Uiteindelijk zijn we weer rustig naar boven gekomen en zijn we op de boot bijkomen van deze fantastische ervaring!! Onze instructrice verteld ons dat ze erg tevreden en trots was op de manier dat wij onze oefeningen uitvoerde en dat we morgen tijdens de eerste duik maar 2 oefeningen hoeven te doen. Tijdens de tweede duik morgen hoeven we geen oefeningen meer te doen en kunnen we dus echt genieten van de onderwaterwereld.

Eenmaal weer aangekomen op het land hebben we de gebruikte materialen schoongemaakt en opgeruimd. Daarna hebben we onze eerste 2 duiken toegevoegd aan ons duik logboek. Hierna zijn we even op het strand gaan liggen om bij te komen met een welverdiend biertje en hebben we genoten van de mooie zonsondergang.

Hierna hebben we ons even opgefrist en zijn we in het stadje uiteten gegaan. Rond half 10 kwamen we thuis en we zijn lekker ons bed in gegaan. Morgen moeten we om 5.15 uit bed om om 5.45 weg te gaan om te duiken. Het is nu iets over tienen en ik heb net even m’n blog bijgewerkt, nu ga ga ik ook lekker slapen, morgen wordt een intensieve en vooral vroege dag!

Dag 18: Woensdag 28 februari:

Vandaag is de grote dag! De dag dat we onze eerste echte diepzeeduiken gaan maken! We moesten vanmorgen om 5.45! al bij de duikschool zijn, waardoor onze wekker al om 5.15 ging, maar dat mocht de pret niet drukken, aangezien we heel erg veel zin hebben in onze volgende duiken. We zijn met een grote boot het water op gegaan om 2 duiken op 18 meter te gaan maken.

Aangezien het vandaag ons examen was, moesten we alle benodigde materialen zelf op de juiste manier aansluiten, wat bij allemaal gelukt was. Tijdens de eerste duik was het water erg troebel, waardoor we helaas niet zo heel veel konden zien. De locatie van deze duik was South West Pinnacles en we hebben hier 34 minuten gedoken. Na de eerste duik zijn we weer aan boord gegaan en na 40 minuten varen kwamen we aan op de volgende duikplek. Weer hebben we onze materialen juist aangesloten en toen waren we klaar voor de tweede duik.

Toen we net het water in sprongen viel het me gelijk op: wat was het water hier ongelooflijk helder en blauw!! Overal om ons heen zwommen vissen! Toen iedereen er klaar voor was zijn we rustig aan gedaald tot ongeveer 18 meter. Wat was de onderwaterwereld mooi op deze plek! Overal zag je verschillende kleuren vissen en op alle rotsen zaten verschillende kleuren anemonen en koraal, een verschrikkelijk mooi zicht wat bijna niet uit te leggen is! Toen we net afgedaald waren naar 18 meter gaf onze duikinstructrice via een bordje aan dat we allemaal geslaagd waren. Nu konden we extra van deze laatste duik genieten! Na onze duik van ongeveer 35 minuten op de locatie Hin Pee Wee was het helaas weer tijd om terug naar boven te gaan. Heel rustig zijn we weer terug gegaan naar boven en zijn we weer aan boord gegaan van de boot.

Hierna hebben we met ons duikteam (een Duitse jongen en onze duikinstructrice) nagepraat over de mooie dingen en vissen die we gezien hebben. En vooral over de ervaringen die we hadden tijdens de afgelopen duik. Tijdens deze duik hebben we een hele school octopussen gezien, wat erg bijzonder was. Dit was een fantastische ervaring!

Eenmaal terug bij de duikschool, rond een uur of 11,  hebben we de twee gemaakte duiken toegevoegd aan ons logboek en hebben we contactgegevens uitgewisseld met onze duik instructrice. Nadat we afscheid genomen hadden, zijn Jessica en ik het stadje ingelopen om wat te eten. Op de terug weg zijn we langs het strand weer terug naar ons bungalow park gelopen, waarna we heerlijk op het strand zijn gaan liggen! We konden wel wat rust gebruiken nadat onze wekker vanmorgen zo vroeg ging.

Na onze relaxte strandmiddag hebben we ons omgekleed, de backpacks ingepakt en zijn we het stadje ingegaan om lekker een hapje te gaan eten. Aangezien dit onze laatste avond is op Koh Tao en we morgen geen duik verplichtingen hebben, gaan we vanavond de barretjes van Koh Tao opzoeken. Morgen moeten we om half 9 uitchecken om de boot naar het volgende eiland Koh Phangan te halen.

Veel liefs Roos

1. Eline van Wouwe:
    28 februari 2018
    Lieve Roos. Weer genoten van je prachtig verhaal. Wat een belevenissen weer. Wat zal de onderwaterwereld mooi zijn...moest gelijk aan Freddy Fish denken😉
    Groetjes vanuit een koud Seroos 😘