Thakhek loop dag 2

31 maart 2018 - Ban Tiou Village, Laos

Dag 49: Zaterdag 31 maart:

Vanmorgen ging onze wekker al vroeg aangezien we vandaag 150 km gaan rijden op de scooter. We hebben ons klaargemaakt en lekker ontbeten. Hierna zijn we vertrokken richting Ban Tiou.

Het is vandaag prachtig weer, wat een heel ander beeld dan gisteren laat zien. Toen we begonnen met rijden, zagen we weer vele dode bomen in het water. De rivier zat namelijk helemaal vol met deze dode bomen, wat doordat het vandaag zonnig is een heel mooi uitzicht oplevert. De dode bomen maken later plaats voor groene gebergtes waartussen landbouw wordt gedreven. Overal zien we rijstvelden die nu droog liggen, want de regentijd komt er weer bijna aan. Op deze rijstvelden grazen de koeien op dit moment. Het contrast met gisteren is super groot, gisteren reden we langs rijstvelden en dode bomen. Nu rijden we door de groenste gebergtes.

Hierna rijden we door een aantal dorpjes, waar de lokale bevolking en voornamelijk de kinderen steeds naar ons zwaaien. Ook als we scooters inhalen, zwaaien de kinderen steeds naar ons. We voelen ons al snel thuis in Laos en voelen ons hartelijk ontvangen. Wel vragen we ons heel erg af of de kinderen die we in ieder dorpje aan de weg zien staan niet naar school moeten.

Uiteindelijk veranderd de omgeving naar oranje bruinige zandbergen, waarboven de omgeving ongelooflijk groen blijft. Dit levert een prachtig gezicht op. Af en toe stoppen we om een foto te maken of om van het uitzicht te genieten. Nog steeds moeten we onderweg erg oppassen voor overstekende koeien en geiten die steeds aan de kant van de weg lopen. Om deze reden hebben we onze toeter al maar wat vaak gebruikt!

Uiteindelijk zijn we gestopt bij de dragon cave. Hier was een kleine tempel in de rotsen en hierna konden we ook de rots helemaal in, wat echt ongelooflijk bijzonder was. In deze grot was overal water en we moesten heel erg bukken om ons hoofd niet te stoten. We moesten zelfs een stuk zo bukken dat we helemaal door onze knieën moesten aangezien de bovenkant van de grot maar tot net boven ons middel kwam. Hierna was het uitzicht in de grot prachtig! De grot was ook erg hoog en we hebben onze ogen uitgekeken.

Hierna zijn we weer op de scooter gestapt en zijn we doorgereden naar het stadje Laksao. Hier hebben we voor €1,50 een heerlijke maaltijd gegeten. Hierna zijn we weer verder gaan rijden door het mooie landschap. Helaas veranderd later op de middag het weer en zien we een soort van mistige smok tussen de bergen.

Na een tijdje rijden komen we bij de cool springs. Hiervoor moesten we van onze route afwijken en moesten we 6 km over een onverharde weg rijden met ongelooflijk veel putten. We waren dus ook super blij toen we aankwamen bij de cool springs. We hadden hier heel veel van verwacht, maar uiteindelijk viel het ons een beetje tegen. Het water was wel heel blauw en de cool spring was mooi gelegen tussen de bergen. Helaas was het hier ongelooflijk druk en lagen er allemaal Chinezen in het water. Toch hebben we hier even een korte tussenstop gemaakt en zijn we even bijgekomen.

Hierna hebben we onze weg weer vervolgd en zijn we verder gaan rijden door de mooie landschappen. De landschappen veranderen hier constant en ieder stuk vinden we prachtig. Vanaf de cool springs moesten we nog ongeveer een uurtje rijden en na een half uurtje hebben we een weer een korte tussenstop ingelast bij lokale mensen in een klein dorpje. Hier hebben we lekker wat gedronken voordat we de laatste 35 km moesten afleggen.

Het wordt al wat donkerder dus we besluiten om snel verder te gaan rijden. We rijden door gebieden waar landbouw wordt gedreven en we zien vooral droge rijstvelden waar op dit moment koeien grazen. We besluiten flink tempo te maken om voor het donker bij het volgende hostel aan te komen. Uiteindelijk zagen we een bord met ons hostel en moesten we rechts de weg afslaan. We waren hier erg blij mee aangezien we al zo veel gereden hebben vandaag. Helaas moesten we toen nog 1,3 km rijden op een onverharde en heel erg slechte weg, welke vol lag met stenen. Dit was dus een enorme tegenvaller. Helemaal gesloopt en vooral helemaal door elkaar geschud van het laatste stuk kwamen we aan bij het hostel.  Maar wat we daar aantreffen maakt onze dag helemaal goed!! We zien allemaal hutjes middenin de jungle en lopen door naar de receptie. Vanaf hier hebben we zo’n prachtig uitzicht over een rivier, een lagune en een prachtige berg. Het leek wel een paradijs. We werden zo hartelijk ontvangen door de gastvrouw en we voelen ons meteen helemaal thuis. Ze laat ons ons hutje zien waar we de komende nacht gaan slapen. Hierin staan alleen 2 bedden, maar wat zijn we blij met onze kamer en we hebben ook nog eens een prachtige veranda met uitzicht op een schitterde tuin.

Hierna besluiten we snel bij de rivier te gaan kijken aangezien het al bijna donker wordt. Toen we daar foto’s aan het maken waren, kwam de gastvrouw en stelde voor om wat foto’s van ons te maken. Wat uiteindelijk neerkwam op een hele fotoshoot. Ze nam heel erg de tijd voor ons en bleef maar foto’s maken vanuit verschillende hoeken. Wat wij super lief vonden. Uiteindelijk hebben we een prachtige zonsondergang gezien.

Hierna moesten we eerst even bijkomen van deze prachtige en bijzondere dag en we stellen vast dat dit de meest indrukwekkende dag was van onze gehele reis!! Wat is het hier prachtig en eigenlijk zijn we nog helemaal ontdaan van deze mooie dag. Hierna hebben we een heerlijk rijstgerecht gegeten met cashewnoten, kip en groenten. Overal horen we dierengeluiden en zelfs bij de toiletten en douches worden we vergezeld door heel veel insecten, waaronder ongelooflijk veel en zelfs hele grote krekels. Hierna hebben we al onze foto’s uitgezocht. Zoals jullie kunnen zien heb ik ongelooflijk veel foto’s geüpload bij deze dag. Het was zo’n mooie dag dat kiezen tussen de foto’s een enorme opgave is..

We hebben net lekker gedoucht. En we hadden een warme douche! En dat midden in de jungle, om gelukkig van te worden!! Nu zitten we bij te komen op de veranda van ons hutje. We zitten middenin een prachtige tuin en horen alleen maar dierengeluiden. Tevens zijn wij, met nog 1 ander meisje, de enige in dit hele hostel, wat we zelf niet kunnen begrijpen aangezien het hier zo mooi is! Daarom genieten we van de rust en we gaan zo lekker slapen. Morgenochtend gaan we eerst een hele bijzondere grot bezoeken en daarna gaan we weer 100 km op de scooter rijden. Met deze geweldige herinneringen in ons achterhoofd stappen we zo lekker ons bed in. Slaap lekker en veel liefs Roos.

1. Lianne:
    31 maart 2018
    Slaap lekker en veel liefs terug Lianne
  2. Saco en Suzan:
    31 maart 2018
    Wat een mooie dag hebben je weer meegemaakt. geniet er nog maar lekker van roos!! Liefs van ons💋💋