Thakhek loop dag 3

2 april 2018 - Kong Lor, Laos

Dag 50: Zondag 1 april:

Vanmorgen werd ik om half 7 wakker van het geluid van de kippen, hanen, krekels en andere insecten. Daarnaast merk ik ook hoeveel rugpijn ik heb. De afgelopen 3 nachten hebben we namelijk op zulke harde bedden gelegen, dat de rugpijn niet meer te vermijden is. Ik besluit om even naar de wc te gaan en ondanks dat het nog maar half 7 is, ben ik daarna een rondje gaan lopen door de prachtige tuin van ons resort. Daarna ben ik even gaan kijken bij de rivier en het gebergte, waarna ik toch besloten had om weer in bed te gaan liggen. Het uitzicht was echt prachtig en ik heb even kunnen genieten van de rust.

Onze wekker ging om kwart voor 8 en we hebben ons klaar gemaakt voor onze volgende trip. Na een stevig ontbijt, wat uit omelet met bacon bestond, zijn we weer op de scooter gesprongen richting de Konglor cave waar we zo’n 10 min voor moesten rijden. Als eerst moesten we weer 1,3 km rijden om vanaf ons hostel op de hoofdweg te komen. Dat was weer een hele opgave aangezien dit een verschrikkelijk pad is, onverhard en vol met stenen.

Eenmaal aangekomen bij de Konglor cave zagen we gelijk het blauwe water en het mooie gebergte wat geheel groen bebost is, prachtig! Aan de zijkant van de rivier zien we overal hele grote groepen witte vlinders, wat echt rust uitstraalt.

We lopen samen met onze gids de grot in en stappen in een bootje. In de grot is het trouwens compleet donker en eigenlijk is het best een beetje eng, maar de grot is vanbinnen echt prachtig. Na ongeveer een kwartier varen mochten we het bootje uitstappen en rondlopen door de grot. Wat is het groot en mooi vanbinnen.

Hierna zetten we onze tocht in het bootje verder voort. In de grot is het trouwens redelijk fris! Tijdens onze tocht van een half uur moeten we tegen allemaal stroomversnellingen in en dat met ons gammele bootje. Iedere keer als we vastzitten op de stenen of als we bijna omkiepen beginnen wij beiden te gillen, waarop onze gids alleen maar kan lachen. Na een half uurtje varen, varen we de grot uit en het uitzicht is wederom prachtig. Wat is de natuur hier groen en het water blauw. We stappen uiteindelijk uit bij een klein dorpje en lopen hier even doorheen. Hierna varen we dezelfde route terug.

Rond een uur of half 1 stonden we weer bij onze scooter en vervolgen we onze tocht. Terwijl we door het volgende dorpje rijden, stoppen we om even wat te eten. Je kunt de Thakhek loop vanaf het punt waar we nu zijn in 1 dag afrijden door de snelweg te pakken. Daar zie je echter niets van de natuur en wij vinden dit daarom geen leuke route. Daarom hebben we besloten om dezelfde route terug te gaan rijden. We willen weer in hetzelfde hostel gaan slapen in Thalang waar we ook na de eerste dag van de Thakhek loop geslapen hebben. Tijdens het eten merken we op dat we nog 130 km moeten rijden en het al bijna 2 uur is. We beseffen dus dat we echt even gas moeten gaan geven om voor het donker in het volgende dorpje aan te komen.

Zo gezegd, zo gedaan: We hebben even flink het gas open gedraaid en na 1,5 uur rijden hebben we ongeveer al 80 km gereden. En dat terwijl het grootste deel van wat we gereden hebben, helemaal door de bergen was. Aangezien het toen half 4 was hebben we besloten dat we wel een pauze verdiend hadden. Dus hebben we even wat gedronken in een dorpje. Aangezien we gisteren precies dezelfde route gereden hebben, hoeven we nu minder stops te maken om bijvoorbeeld foto’s te maken. Hierdoor kunnen we dus prima doorrijden en genieten van de omgeving. Weer hebben we tijdens onze tocht gereden door de steeds wisselende landschappen.

Om 4 uur besluiten we om verder te rijden en dan hoeven we nog maar 50 km te rijden. Het laatste stuk van vandaag was erg fris aangezien er een stevige wind was gaan staan. Uiteindelijk zijn we iets voor 5 uur bij het hostel, makkelijk voor het donker dus.

We hebben een heerlijke tweepersoonskamer met een tweepersoonsbed. Het valt ons gelijk op dat we eindelijk een zacht bed hebben, wat we echt wel kunnen gebruiken na 3 nachten op een hard bed geslapen te hebben. We besluiten ons eerst even op te frissen. De douche was lauw en dus heerlijk (gelukkig niet koud)! Hierna hebben Jessica en ik even met heel mijn familie gefacetimed. Aangezien het vandaag Pasen is, is heel de familie van m’n moederskant namelijk bij ons thuis. Het was heel gezellig en fijn om iedereen even te zien en te spreken!

Hierna hebben we ons bij de andere backpackers gevoegd bij het kampvuur en hebben we lekker gegeten. We waren zo moe van deze drukke en lange dag dat we rond half 10 lekker naar onze kamer gingen. Nu ben ik m’n blog nog even aan het schrijven en ik ga zo lekker slapen. Slaap lekker en liefs Roos.

1. Eline van Wouwe:
    2 april 2018
    Was leuk om met jullie te facetimen! Wat genieten je toch😘