Thakhek loop dag 4

2 april 2018 - Nakai, Laos

Dag 51: Maandag 2 april:

Vanmorgen werden we om half 6 wakker gemaakt door een pratende man die we door het hele dorp door de boxen hoorde. We denken dat dit een kerkdienst is geweest en pas rond kwart over 6 stopte dit.. Uiteindelijk hebben we nog geslapen tot half 9 en toen hebben we ons klaar gemaakt voor de laatste dag van de Thakhek loop. We hebben lekker ontbeten bij het hostel en toen zijn we weer op de scooter gestapt.

Weer rijden we langs de vele verschillende landschappen en overal aan de kant van de weg zien we kinderen. We hebben een tussenstop gemaakt bij een waterval, maar aangezien het regenseizoen er binnenkort pas aan zit te komen, was er op dit moment weinig te zien bij de waterval. De natuur met de rotsen er omheen was echter prachtig. Om bij deze waterval te komen moesten we 3,5 km over een onverharde weg met veel stenen rijden, geen pretje dus.

Hierna hebben we deze weg weer uitgereden om terug te komen op de hoofdweg en vervolgen we onze route terug richting Thakhek.

In het dorpje Gnommalat maken we een tussenstop en daar eten we een heerlijke maaltijd. Ik had Pad thai (soort noodles) gekozen en dit was gemaakt in een groot omelet, heerlijk! Na onze tussenstop zijn we weer verder gaan rijden.

Hierna stoppen we bij een grot. Ook hiervoor moeten we weer een aantal km op een onverharde weg rijden. De grot viel ons echter nog al tegen. Deze was namelijk geheel ingericht op toerisme en niet meer in originele staat. Overal zijn trappen ingebouwd die helemaal niet in de grot horen, wat het uitzicht deels verpeste. Verder zijn er overal gekleurde lichten ingebouwd, een tegenvaller dus. Er lopen nog een aantal toeristen en deze man en vrouw lopen steeds achter ons aan en willen met ons op de foto. Ze moeten de hele tijd lachen om ons en blijven ons maar filmen, wat wij dus erg vreemd vinden en we lachen er maar om.

Hierna hebben we onze weg vervolgd naar Thakhek en een half uurtje later komen we daar aan. We leveren onze scooter in en genieten van een welverdiende koude smoothie. We praten nog wat na over onze prachtige ervaring tijdens de Thakhek loop. Met stip het mooiste onderdeel van onze reis. Voordat ik op reis ging had ik mezelf nog wel voorgenomen dat ik eigenlijk geen scooter wilde rijden in deze landen, omdat ik dat een beetje eng vond. Ik was dus ook niet echt enthousiast toen Jessica begon over de Thakhek loop van 4 dagen op de scooter. Toch heb ik deze tocht gereden en ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb! Ik ben over m’n angst heen gestapt en na een paar uurtjes rijden was ik geheel gewend aan de scooter. Uiteindelijk ging het scooter rijden fantastisch en ben ik trots op ons dat we deze tocht hebben gereden, wat een ervaring.

We hebben net even gedoucht en gaan zo een hapje eten. Vanavond om 12 uur worden we opgehaald om de nachtbus naar Vientiane te pakken en vanaf daar zullen we verder reizen naar Vang Vieng.

We hopen maar dat de bus comfortabel genoeg is om wat te slapen, maar na de harde bedden van de afgelopen dagen kunnen we dit vast ook aan.

De foto’s van vandaag komen op de een of andere manier niet onder deze post te staan, maar zijn wel te vinden in het album Thakhek loop dag 4. Liefs Roos