Kampot

21 maart 2018 - Kâmpôt, Cambodja

Dag 37: Maandag 19 maart:

Vanmorgen ging onze wekker om 7 uur aangezien we tussen 8 en half 9 opgehaald werden om met de bus naar Kampot te reizen. Eerst hebben we lekker ontbeten en toen we de bus in stapten hoorde we dat de busreis maar 2,5 tot 3 uur zou duren in plaats van de aan ons voorgestelde 4 uur, een meevaller dus.

Eenmaal aangekomen in Kampot hebben we de tuktuk naar ons hostel genomen en hebben we daar op het gemak wat gedronken en gelucht. De afgelopen dagen hebben we in een korte tijd veel gezien, gereisd en meegemaakt en daarom hebben we het vanmiddag rustig aangedaan.

Na het lunchen zijn we de stad in gelopen, hebben we wat inkopen gedaan en een heerlijke ijskoffie op het terras gedronken. Toen zijn we naar de haven gelopen waar we besloten om een 2 uur durende boottocht door de rivier van Kampot te maken. We hebben een prachtige zonsondergang gezien en toen we terug vaarden zelfs een boom vol vuurvliegjes.

Toen we rond half 8 terug liepen naar het hostel zijn we nog even over de nightmarket van Kampot gelopen. Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we ons opgefrist en hebben we heerlijk gegeten! Een keertje geen curry’s, maar een heerlijke kipschnitzel met tomaat, gesmolten kaas en frietjes! Daarna hebben we nog even gekletst en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Dag 38: Dinsdag 20 maart:

Vanmorgen hebben we het lekker rustig aangedaan en hebben we eerst ontbeten in het hostel. Daarna hebben we een scooter gehuurd en zijn we met z’n 3en naar het Bokor national park gereden. De weg door de bergen door dit national park was indrukwekkend mooi. De berg was zelfs zo hoog dat we door de wolkengrens gereden hebben, waar we totaal niet opgekleed waren. Dus dat was erg fris. Het zicht was op dat moment ook erg slecht: je kon soms niet eens 200 meter voor je kijken, stiekem best gevaarlijk dus. Vanaf het hoogste viewpoint zou er een mooi uitzicht te zien zijn, maar door de wolken hadden wij eigenlijk helemaal geen uitzicht.

Tijdens onze rit zijn we door een verlaten stad gereden. Tijdens de Franse revolutie (Cambodja was een kolonie van Frankrijk) wilden de Fransen een stad bouwen op de berg, waardoor het er koeler zou zijn dan in Kampot zelf. Sinds Cambodja onafhankelijk werd van Frankrijk is deze stad verlaten. We hebben het casino gezien, een klooster en nog wat gebouwen. Verder hebben we een stop gemaakt bij de Popokvil watervallen. Volgens alle boekjes moet dit een prachtige waterval zijn. Helaas is het regenseizoen al lang voorbij en stroomde er bijna geen water door de waterval, een lekkere tegenvaller dus aangezien we hier wel entreegeld voor betaald hadden.

Toen we terug kwamen bij de scooterverhuur hebben we onze backpacks opgehaald, vannacht slapen we namelijk in een ander hostel in dezelfde stad. We hebben in ons vorige hostel een drankje gedronken en gegeten samen met een Zweeds meisje. Hierna zijn we voor een kwartiertje gaan lopen met onze backpacks. Eenmaal aangekomen in het volgende hostel hebben we ons even opgefrist en hebben we daar andere backpackers ontmoet in de bar. Met z’n 3en hebben we een tuktuk genomen naar het centrum, maar bijna iedere bar was leeg. Uiteindelijk hebben we bij 1 barretje wat gedronken en daarna zijn we terug gaan lopen naar het hostel.