Koh Phi Phi

10 maart 2018 - Koh Phi Phi, Thailand

Dag 25: Woensdag 7 maart:

Vanmorgen ging onze wekker al om kwart voor 7, want om half 8 moeten we klaar staan om te vertrekken naar Koh Phi phi. We hebben eerst even een ontbijtje gehaald bij de 7-eleven (DE supermarkt in Thailand die je op iedere hoek van de straat kunt vinden). Om 8 uur werden we opgehaald door een soort grote tuktuk. Hierin konden 25 mensen (met dus ook 25 backpacks), lekker proppen dus. Na 3 kwartier rijden kwamen we aan in Krabi, vanaf waar we de boot naar Koh Phi phi konden pakken.

Na ongeveer ander half uur varen kwamen we aan in Koh Phi phi. Aangezien dit een heel klein eiland is, zijn er hier geen taxi’s. Wel kan je een ‘water taxi’ nemen, maar dat is erg duur. Daarom hebben we besloten om te gaan lopen, maar om 20 minuten te lopen met een zware backpack en een rugzak in een gevoelstemperatuur van 38 graden was stiekem toch nog een hele opgave. Toen we aankwamen bij ons hostel hebben we dan ook als eerst even een heerlijk koud drankje gedronken.

Bij het inchecken werd ons verteld dat er iedere avond een beerpong competitie is, waarvoor wij ons ook ingeschreven hebben. Ook werd er verteld dat er van het hostel iedere dag een ‘party boat’ gaat. Je kunt dan alle omliggende eilandjes zien, het mooiste strand van Koh Phi phi, snorkelen, kanoën en er wordt een stop gemaakt op monkey beach. Deze mooie plekken van het eiland wilden we sowieso bezoeken en het leek ons daarom leuk om mee te gaan met de party boat, zodat we ook gelijk wat nieuwe mensen leren kennen.

We hebben nog snel even onze was weggebracht en daarna zijn we met nog zo’n 45 jongeren naar de party boat gegaan. De eerste stop was monkey beach. Overal in de bomen zaten kleine aapjes en we hebben zelfs 2 baby aapjes gezien. Deze aapjes zijn erg brutaal en daarom moet je dus ook geen tas meenemen als je hier naartoe gaat. Op het moment dat wij waren was het erg hoog water, waardoor de aapjes niet naar ons toe kwamen, aangezien ze bang zijn voor water.

Na deze ervaring zijn we langs grotten gevaren. Dit wordt de Viking cave genoemd. Tot 1970 hebben hier altijd Vikingen gewoond. Zij hebben overal muurtekeningen gemaakt, die dus nog erg recent zijn. De Vikingen leefden in de grotten en leefden van de gierzwaluwen die eieren legden in de nesten van deze grotten. Deze vogels leven er op dit moment nog en een aantal keer per jaar worden de nesten geleegd. De eieren zijn ongelooflijk veel waard en hebben zelfs een hogere waarde dan goud. Het legen van deze nesten is wel een heel erg gevaarlijke taak aangezien ze hoog in de grotten verstopt zijn en de bevolking er alleen bij kan komen door zelfgemaakte bamboo ladders. Deze eieren worden overigens gebruikt in de Chinese birds-nest soup. Op dit moment leven er ook nog mensen in deze grotten en zij beschermen onder andere ook de nesten van deze vogels. Er wordt uitgelegd dat als je deze grotten in wilt er eerst een waarschuwingsschot in het water gelost wordt om je weg te jagen. Hierna wordt er nog een waarschuwingsschot in de lucht gelost en als je dan niet weggaat wordt je neergeschoten.

De tweede stop waarvoor we van de boot af gingen was Maya bay. Dit is het witste strand van Koh Phi phi en op dit strand is een bekende film met Leonardo di Caprio opgenomen (The Beach). We zijn met z’n allen naar een viewpoint gelopen en het uitzicht over de ongelooflijk blauwe zee was geweldig. Ook hebben we een groepsfoto gemaakt op dit strand. Hierna was er nog tijd over om lekker even te zwemmen in het ongelooflijk blauwe en heldere water.

Hierna zijn we weer aan boord gegaan en hierna hadden we nog een laatste stop. Op deze plek kon je van de gelegenheid gebruik maken om te snorkelen, te zwemmen en te kajakken. Wij zijn gelijk begonnen met snorkelen. Wat waren daar ongelooflijk veel vissen, die zo dichtbij zwommen dat je ze soms aanraakten. Ook was hier heel erg mooi koraal, een gave ervaring dus! Hierna hebben we nog een stukje in de kajak gevaren, waarna we weer aan boord gingen. Onder genot van een drankje en een mooie zonsondergang zijn we terug gevaren naar de haven.

Toen we aankwamen in ons hostel was het al kwart voor 8 geweest en om half 9 moesten we paraat staan voor de beerpong show. We hebben dus even snel gedoucht en zonder wat te eten zijn we gaan beerpongen. De eerste 2 rondes hadden we gewonnen waardoor we in de finale stonden! Helaas hadden we de finale net verloren, de prijs die we dan gewonnen hadden was dat we dan morgen nogmaals gratis met de party boat mee mochten.

Aangezien we nog niet gegeten hadden zijn we even maar de 7-eleven gelopen om wat te eten en daarna zijn we terug gegaan naar ons hostel, waar we de mensen die we vandaag ontmoet hadden tijdens de boottocht weer gezien hebben. Na een gezellige en lange avond zijn we uiteindelijk laat in bed beland.

Dag 26: Donderdag 8 maart:

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en daarna hebben we onze was opgehaald en ontbijt gehaald bij de 7-eleven. Het valt ons trouwens op dat alle Thaise mensen hun kinderen meenemen naar het werk. Overal zie je kinderen lopen en wij vragen ons voornamelijk af of deze kindjes niet naar school moeten. De schoonmaaksters van ons hostel nemen bijvoorbeeld hun kinderen mee, maar ook de mensen die in de tourist offices werken en de mensen die achter de kassa’s staan in kleine winkels vinden het gewoonlijk om hun kinderen mee te nemen. Ook in en om restaurants zie je vaak kleine Thaise kinderen, waarvan hun ouders dus aan het werk zijn.

Gisteren hadden we gehoord dat ‘longbeach’ een prachtig strand moet zijn met geweldig wit zand en ongelooflijk blauw water. Ook moet de tocht die je moet maken om er te komen prachtig zijn. Daaraan is echter niets gelogen en na langer dan een 3 kwartier lopen met een gevoelstemperatuur van 39 graden kwamen we aan op longbeach, waar we gelijk een verfrissende duik genomen hebben. Ook hebben we hier gesnorkeld. De zee is hier zo ongelooflijk blauw dat het bijna niet uit te leggen is hoe mooi het hier is. Zelfs op foto’s is bijna niet vast te leggen hoe blauw het water is. Nadat we hier de hele middag doorgebracht hadden, hebben we dezelfde tocht weer terug gelopen.

Toen we terug liepen kwamen we langs een tattoo shop en Jessica kijkt de afgelopen dagen bij iedere tattoo shop en hierdoor weet ze precies wat ze wilt laten zetten. Toen we langs deze tattoo shop liepen zagen we een foto die al een heel eind aan haar eisen voldeed. Daarom zijn we in gesprek gegaan met de tattoo artist en hij heeft samen met Jess een prachtig voorstel gemaakt. Ze was gelijk razend enthousiast en wist zeker dat ze deze tattoo graag wilde. Aangezien we net van het strand af kwamen zijn we even gaan douchen en we hadden afgesproken dat we om half 9 terug kwamen. Toen we in het hostel aankwamen was het al 8 uur, dus we moesten erg opschieten. Onderweg terug naar de tattoo shop hebben we een pizza slice gekocht en net iets na half 9 kwamen we binnen bij de tattoo shop.

Het ontwerp heeft de tattoo artist als eerst op haar rug geplakt en daarna kon het echte werk beginnen. Natuurlijk was dit pijnlijk, maar ze heeft zich super goed gehouden! Na 3,5 uur tattoëren ging het zichtbaar pijn doen en de laatste 2 uur waren erg pijnlijk. Wel heeft ze zich super sterk gehouden en ik ben trots op haar dat ze nu de tattoo heeft laten zetten die ze al jaren wilt. Wel waren we een hele attractie en er kwamen steeds mensen kijken en een praatje maken, wat gezellig was en de tijd wat doodde.

Om 2 uur ‘s nachts! was de tattoo klaar. Aangezien we nog niet echt gegeten hadden, hebben we nog een pizza slice en een biertje gehaald. De barren sluiten hierom 2 uur dus we zijn lekker op het strand gaan zitten en hebben nog wat nagekletst. Hierna zijn we lekker naar bed gegaan.

Ik heb veel prachtige foto’s toegevoegd aan het album Koh Phi phi, want wat was dit een geweldig mooi eiland. We vonden dit zelfs het mooiste eiland van alle eilanden die we gezien hebben. Het water is hier zo blauw dat het niet in woorden uit te leggen is en het is zelfs lastig om dit vast te leggen op de foto’s. Veel plezier met het bekijken van de foto’s.

Veel liefs Roos

1. Lianne: