Koh Rong Sanloem

26 maart 2018 - Koh Rong Sanloem, Cambodja

Dag 41: Vrijdag 23 maart:

Vanmorgen moesten we om 10 uur uitchecken en daarna hebben we heerlijk ontbeten. Om 1 uur ging onze boot pas naar Koh Rong Sanloem, dus we hadden tussendoor de tijd om lekker te relaxen. Op een terrasje hebben we de aflevering van gisteren van Temptation Island terug gekeken, want ook dat volgen we hier (net als de luizenmoeder) op de voet. Op het volgende eiland Koh Rong Sanloem zullen we geheel geen WiFi hebben, dus dan weten jullie dat we niet te bereiken zijn (geweest).

Met 3 kwartier vertraging vertrok de boot naar Koh Rong Sanloem. Vannacht en vanmorgen heeft het de hele tijd geonweerd en soms geregend. Daardoor zit het weer nog een beetje in het water en schommelt het verschrikkelijk op de boot.

Toen we dichterbij Koh Rong Sanloem kwamen, viel het ons meteen op: Op dit eiland staan bijna geen huizen of hostels voor toeristen. Het grootste deel van dit eiland heeft nog ongerepte natuur en de lokale bevolking woont in de jungle, waardoor het grootste deel vanuit eiland onbewoond is. Eenmaal aangekomen op het eiland moesten we nog een uur wachten op het transfer bootje van ons hostel wat ons naar het privé strandje van ons hostel kon brengen. Dus hebben we nog maar even geluncht bij 1 van de hotels op het kleine eilandje. Dit hotel was overigens nog lang niet af en de lobby moest nog gebouwd worden. Dit laat zien dat toerisme steeds meer opkomt op dit eiland.

Toen het bootje ons strandje bereikte moesten we met onze backpack en rugzak in het water springen en het laatste stukje lopen. Gelukkig hebben we onze tassen droog op het strand kunnen brengen, maar ons broekje heeft het bij lange na niet droog gehouden.

De sfeer op dit privé strand en het hostel is geweldig. Overal staan kleine houten hutjes waar 6 personen in kunnen slapen. In de hutjes staan alleen 3 stapelbedden met muggenklamboes en that’s it. Ook heb je in de hutjes geen elektriciteit en laat staan WiFi. Als je van het hoofdgebouw naar je hutje wilt lopen, loop je werkelijk door de jungle. We hebben als eerst een briefing gekregen met uitleg over het hostel en het eiland. Daarna hebben we onze spullen in onze hut gezet. We slapen met 2 Nederlandse meiden en 2 Duitse meiden.

Op dit hele eiland is er overigens geheel geen WiFi en ben je dus aangewezen op elkaar. Je maakt hier heel gemakkelijk contact met elkaar, waar leuke gesprekken uit voortkomen. Ook liggen er in de gezamenlijke ruimte overal spelletjes om te spelen. Het uitzicht vanuit de gezamenlijke ruimte over de jungle, de rotsen en het water is prachtig.

We hebben ons even opgefrist en hebben wat gegeten. Hierna starte om 9 uur een gezamenlijk spel. Er werden 9 teams gemaakt en bijna iedereen deed mee. Ieder team moest een echt of nep verhaal vertellen, wat natuurlijk heel erg bijzonder moest zijn. Uiteindelijk moesten de andere teams dan raden of dit verhaal echt of nep geweest is. Uiteindelijk hebben wij het spel prima gespeeld en zijn we tweede geworden.

We hebben een hele gezellige avond gehad en in dit hostel verblijven ook best veel Nederlandse meiden, die we beter hebben leren kennen. Om 12 uur sluit hier de bar en daarna is het gewoonlijk om de avond gezamenlijk af te sluiten op het strand. Jessica en ik waren eigenlijk best moe dus rond een uur of 1 zijn we lekker naar bed gegaan.

Dag 42: Zaterdag 24 maart:

Al zwetend van het felle zonnetje worden we om 10 uur ons bed uitgebrand. Vanmorgen om half 7 werd ik wakker van de geluiden van de jungle en besloot ik naar de wc te gaan. Tijdens mijn tocht naar de wc (ja, we moeten hier een stukje lopen door de jungle om bij de wasgelegenheid te komen, wat een enorm camping gevoel oplevert) heb ik een prachtige zonsopkomst gezien. Hierna hebben we lekker ontbeten met de andere Nederlandse meiden van onze kamer. We hebben nog wat kaartspelletjes gespeeld en daarna wilden we lekker gaan genieten van het zonnetje.

Aangezien er op het strand sprake is van zandvlooien werd het ons niet aangeraden om op het strand te gaan liggen. In het water is een groot drijvend eiland gemaakt waar iedereen zich verzamelde. Hier rond zijn zo’n 20 hangmatten en verschillende schommels te vinden in het water. Op het eiland werden verschillende kaartspelletjes gespeeld en verder hebben we veel nieuwe mensen leren kennen.

Rond een uur of 4 hebben we genoten van een late lunch en daarna werd iedereen naar de bar op de pier geleid. Vanaf daar hebben we, weer onder het genot van wat kaartspelletjes, een mooie zonsondergang gezien. Bij deze pier liggen er overigens allemaal grote opblaas attributen in het water. Hierna hebben we even gedoucht en toen was het tijd voor de pizza avond. Om 9 uur ging het licht uit in de bar en werd iedereen naar het strand geleid voor een vuurshow die georganiseerd werd door de locals. Het was heel duidelijk te zien dat zij hier lang op geoefend hadden.

Hierna hebben we een gezellige avond gehad in de bar. Er werden voornamelijk spelletjes gespeeld, goede gesprekken gehouden en we hebben veel mensen leren kennen. Om 12 uur sloot de bar en toen zijn we naar het strand gegaan.

Er werd ons verteld dat je ‘s nachts heel goed kan zwemmen met plankton. Dit hebben we gedaan. Overal om ons heen zag je kleine blauwe lichtjes en als je je armen bewoog zag je de plankton werkelijk overal. Een heel mooi en bijzonder natuurverschijnsel! Totdat het ineens begon te stortregenen. Toen zijn we lekker in bed beland om een uurtje of 1.

Dag 43: Zondag 25 maart:

Vanmorgen ging onze wekker al om 8 uur, gelijk met de wekker van de andere 2 Nederlandse meiden uit ons hutje. We hebben de laatste spullen ingepakt, samen met deze Nederlandse meiden ontbeten en uitgecheckt. Hierna hebben we met z’n 2en om kwart over 9 een taxi boot naar het volgende strandje van dit eiland genomen. Tijdens de boottocht zagen we allemaal prachtig witte stranden, waar geen hotels en zelfs geen huisjes van locals te zien waren. We hebben kilometers ongerepte natuur gezien waar de invloeden van het toerisme nog niet te zien zijn. Wel zien we in de toeristische gebieden dat er met man en macht gewerkt wordt aan het bouwen van hostels, hotels en het inrichten van restaurants. Naar ons idee zal dit eiland er over 10 jaar heel anders uitzien!

Rond 10 uur kwamen we aan op de andere kant van het eiland en toen zijn we naar het volgende hostel gelopen. We konden nog niet inchecken en daarom zijn we lekker op het strand gaan liggen. En wat was het zonnetje fel! We zijn vaak genoeg de zee ingegaan om af te koelen. De afgelopen dagen waren redelijk intensief aangezien we veel mensen hebben leren kennen en je steeds gesprekken aangaat met verschillende mensen. Daarom zijn we al snel in slaap gevallen op het strand. Toen we wakker werden waren we geheel verbrand (ondanks dat we ons wel ingesmeerd hadden). Toen zijn we van het strand afgegaan en hebben we ergens after sun gekocht en zijn we daarna gaan lunchen.

Hierna hebben we ingecheckt in het hostel. Wij slapen in een vierpersoons hutje. Ons hutje heeft een dak van golfplaten en de muren zijn van riet, hout en zeil. In ons hutje staan alleen 2 stapelbedden welke uitgerust zijn met klamboes. Verder hebben we hier alleen stroom tussen 5 uur ‘s middags en 9 uur ‘s ochtends.

Eenmaal ingecheckt in het hostel zijn we daar in de hangmatten gaan liggen. Toen we net lekker lagen, zagen we ineens Kiki aankomen lopen, wat een verrassing!! We hebben onder genot van een biertje even bijgekletst. Hierna hebben we gedoucht en hebben we daarna bij het hostel gegeten. Ook kwamen we veel bekenden tegen uit het hostel waar we de 2 afgelopen nachten doorgebracht hadden, wat erg gezellig was. We waren super moe van afgelopen dagen en daarom zijn we om 11 uur lekker naar bed gegaan.

Nu liggen we lekker in bed en ben ik m’n blog aan het bijwerken. Vanmiddag toen we aan het omkleden waren na het douchen zagen we in ons hutje een RAT! lopen, nu maar hopen dat we goed kunnen slapen op deze dunne matrasjes en onder onze klamboe. Slaap lekker!

Dag 44: Maandag 26 maart:

Vanmorgen hebben we onze spullen ingepakt, uitgecheckt en nog even ontbeten met Kiki en nog wat Nederlandse meiden. Hierna hebben wij de boot terug gepakt naar het vaste land. We hadden een ongelooflijk snelle speedboot dus met een noodgang vlogen we over het water. Eenmaal aangekomen in Sihanoukville hebben we daar geluncht. Voor het eerst sinds 4 dagen hadden we hier weer WiFi. Het is bijna wennen dat we weer WiFi hadden, want eigenlijk hadden we het niet gemist en vonden we het wel lekker rustig.

Toen hebben we om 3 uur de bus terug naar de hoofdstad van Cambodja genomen: Phnom Penh. Op ons ticket stond dat de bus er 8 uur over deed en we om 11 uur ‘s avonds aan zouden komen. Toen we in de bus stapten hoorde we dat de busreis maar 5 uur zou duren wat dus een meevaller was!

Toen we aankwamen in het hostel hebben we eerst even wat gegeten en hebben we bij het zwembad gezeten (want ja dit hostel heeft een zwembad!). Verder hebben we een rustige avond gehad en gaan we zo ons bed opzoeken. Morgen vliegen we om 6 uur ‘s avonds naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

1. Eline van Wouwe:
    26 maart 2018
    Wat een prachtig verhaal Rosan. Cambodja lijkt me ook een prachtig land.
    Wat heb je ontzettend veel gezien en beleeft. Veel plezier in Laos😘