Siem Reap

16 maart 2018 - Siem Reap, Cambodja

Dag 31: Dinsdag 13 maart:

Vanmorgen ging onze wekker al om half 4, aangezien we om 6.20 naar Cambodja vlogen. Gelukkig hoefden we vanaf ons hotel maar 300 meter te lopen naar de luchthaven. Kiki (het meisje dat we al 2 keer ontmoet hebben en we kennen van thuis) heeft heel toevallig dezelfde vlucht als ons en we hebben afgesproken om in het begin van Cambodja gezellig samen te reizen.

Na een korte vlucht van 1 uur en 25 minuten kwamen we aan in Cambodja. Gelukkig hadden we snel een visum kunnen regelen en daarna hebben we met z’n 3en een taxi naar ons hostel genomen.  Het viel ons meteen op dat er in Cambodja weer rechts gereden wordt, voor ons toch weer even wennen. Verder ziet Cambodja er qua gebouwen veel luxer en verder ontwikkeld uit dan Thailand. We hebben vanuit de taxi de meest luxe resorts gezien. Verder is de armoede ook heel duidelijk te zien op straat en doen de Cambodjanen er alles aan om souvenirs te verkopen aan toeristen. Hiervoor worden voornamelijk kleine kinderen ingezet, waardoor het voor ons soms erg moeilijk is om niets te kopen.

Toen we in het hostel aankwamen was het nog maar 10 uur. We hebben even wat gegeten en daarna hebben we de tuktuk naar het warmuseum genomen. Hier hebben we heel veel uitleg gekregen over de oorlog die heeft plaatsgevonden in Cambodja, die geleid werd door de rode Khmer. Het was een heftig en emotioneel verhaal dat verteld werd en zelfs werd ondersteunt met foto’s uit die tijd.

Als eerst hebben we vele foto’s gezien van alle kindsoldaten, verschrikkelijk om te zien! Allemaal kleine kinderen met grote geweren in hun handjes, afschuwelijk! Het was namelijk de gewoonste zaak van de wereld dat kinderen het leger van de rode Khmer in gingen. Voornamelijk onder het regime van Pol Pot zijn er tijdens deze oorlog meer dan 2 miljoen mensen van de Cambodjaanse bevolking vermoord. De meeste mensen zijn gedood tijdens de periode van 1975 en 1979, tijdens het regime van Pol Pot. Volgens Pol Pot moest de gehele bevolking gelijk zijn en daarom heeft hij het rode Khmer leger opgericht. In eerste instantie wilde hij alle hoog opgeleide mensen vermoorden, maar uiteindelijk was het zijn doel om zoveel mogelijk Cambodjanen te vermoorden. Pol Pot had overigens de hele regering en de koning achter zich.

Tussen 1953 en 1970 was de Vietnam oorlog bezig. Cambodja had zich aangesloten bij de VS en had zich neutraal verklaard. Vanaf 1970 heeft Cambodja de banden met de VS verbroken, waardoor ze samen met Vietnam tegen de VS moest strijden. De eerste jaren in de jaren ‘70 bleef het rustig in Cambodja, totdat Pol Pot aan de macht kwam in 1975. Onder zijn regime zijn er miljoenen onschuldige mensen in strafkampen gestopt, waarvan meer dan 2 miljoen mensen uiteindelijk een verschrikkelijke dood te wachten stond.  Ook tijdens het werken in de strafkampen zijn er veel mensen overleden doordat er niet genoeg voedsel was. Veel van deze mensen zijn vermoord en begraven in de killingfields. Ook kinderen werden op deze afschuwelijke manier vermoord. Als een vrouw die in een strafkamp werkte een kind kreeg of een klein kind had, dan werd dit kind vermoord onder de ogen van zijn/haar moeder. De rode Khmer vond namelijk dat een vrouw met een klein kind niet hard genoeg kon werken. In Siem Reap is er een kleiner killingfield en in Phnom Penh is het bekende en grote killingfield. Later tijdens onze reis in Cambodja zullen we dit grote killingfield zeker bezoeken.

In 1992 heeft de VN geholpen om de regering van Cambodja weer wederop te bouwen. Pas in 1999 was de oorlog echter pas echt voorbij. Onze gids verteld dat zijn vader zelf bij de rode Khmer zat en dat hij vele mensen heeft moeten doden, omdat er geen andere mogelijkheid was.

Daarnaast hebben we ongelooflijk veel landmijnen en geweren gezien die werkelijk gebruikt zijn tijdens de oorlog. Van alle landmijnen die geplaatst zijn tijdens deze oorlog zijn er 20% (2 miljoen) nog niet afgegaan. Dit zorgt op dit moment voor 50-100 doden per jaar, een paar jaar geleden was dit nog 300 doden per jaar. Vooral op het platteland zijn er nog veel gebieden waar de landmijnen niet opgeruimd zijn. Overal hangen daar bordjes dat je uit moet kijken voor de landmijnen. In deze gebieden wonen veel arme mensen. We hebben veel foto’s gezien van kinderen die aan het spelen zijn in deze gebieden. Verder hebben we ongelooflijk veel foto’s gezien van mensen die geen armen en/of benen meer hadden door deze landmijnen. Arme mensen gaan expres op een mijn staan of in mijngebied lopen, zodat ze kunnen bedelen en hun familie kunnen onderhouden. Verschrikkelijk omdat te horen. Dit geeft dus aan dat de armoede dus erg groot is in Cambodja. Tijdens de oorlog werd er veel gebruik gemaakt van plastic mijnen, deze zijn niet detecteerbaar en daardoor tot op de dag van vandaag erg gevaarlijk.

Dit oorlogsmuseum is tevens totaal niet bekend: hotels weten niets af van het war museum en onze tourguide verteld dat hij  7 jaar in Siem Reap gewoond heeft en niets wist van dit museum. Over paar jaar zullen hier wel tours gehouden worden en shops staan. De tourguide geeft aan dat ze hopen dat dit zo lang mogelijk uitgesteld wordt.

Op dit moment zijn er ‘vrije’ verkiezieningen in Cambodja, maar er is maar 1 grote partij die al 33 jaar aan de macht is.

Op school worden er totaal geen lessen gegeven over deze geschiedenis. Ook zijn er in Cambodja geen boeken gepubliceerd over deze oorlog. De regering wilt namelijk niet openhartig zijn over deze oorlog en de fouten zij gemaakt hebben. Hier is dus sprake van 1 corrupte zooi: in de boeken die geschreven zijn, staat namelijk dat de overheid niets fout gedaan heeft. En dat de rode Khmer los stond van de koning en de regering. Dit is natuurlijk totaal niet waar. Tegenwoordig staan steeds meer mensen op tegen regering.

Geïnteresseerde Cambodjanen in deze oorlog, moeten info over deze oorlog krijgen van ouderen die de oorlog zelf meegemaakt hebben. Zij mogen eigenlijk niets vertellen, maar tegenwoordig gebeurt dit steeds meer. Willen de Cambodjanen meer info over deze oorlog door boeken te lezen dan moeten ze eerst Engels leren om uit de Engelse boeken te kunnen lezen.

De Cambodjanen moesten de koning en dus de overheid volgen volgens de rode Khmer. De rode Khmer vond godsdienst niet belangrijk en daarom hebben ze bij het tempelcomplex verder op in Siem Reap (waar we morgen naartoe gaan)vele boeddha beelden afgehakt.

Het bizarre aan deze rondleiding en aan deze oorlog blijft eigenlijk toch dat dit allemaal zo kort geleden nog maar heeft plaatsgevonden. En dat de gevolgen van de oorlog en corruptheid van de regering nog steeds zichtbaar zijn in het dagelijks leven van de Cambodjanen. Alle foto’s en verhalen hebben veel indruk gemaakt op ons.

Nadat we dit gezien hadden, hebben we de tuktuk genomen naar royal palace. Eigenlijk was dit niet heel erg bijzonder, maar we hebben er even rondgelopen op het marktje. De armoede is hier schrijnend en de kinderen komen meteen op ons af om souvenirs te verkopen en te bedelen, wat echt verschrikkelijk is om te zien. Met hun zielige gezichtjes komen ze naar ons toe, waardoor wij het natuurlijk bijna kunnen weerstaan om iets te geven. De hele kleine kinderen komen op ons af om met ons te spelen en willen ons maar al te graag een high five geven. De kinderen spelen hier overigens met allemaal kapot speelgoed en zien er tevens erg vrolijk uit.

Hierna zijn we lekker terug gegaan naar het hostel en hebben we nog even bij het zwembad gelegen, zodat we bij konden komen van deze korte nacht en toch al lange dag. Hierna hebben we ons opgefrist en zijn we naar de nightmarkt gelopen. Onderweg wordt er de hele tijd gevraagd of wij een tuktuk willen nemen, wat we uiteindelijk toch wel erg irritant vinden. Ook lopen deze mannen dan een stukje met ons mee en proberen dan ook souvenirs aan ons te verkopen. De nachtmarkt zag er erg gezellig uit en overal kan je kleding, souvenirs en eten kopen. We hebben lekker een hapje gegeten en zijn via de nachtmarkt teruggelopen naar ons hostel, waar we rond half 11 zijn gaan slapen.

Morgen gaat onze wekker om kwart over 4 en worden we om half 5 opgehaald. We gaan namelijk kijken naar de zonsopkomst vanuit het tempelcomplex Angkor Wat. Hier zullen we de hele dag verblijven om tempels te bezoeken en uiteindelijk zullen we daar de dag afsluiten met de zonsondergang.

Dag 32: Woensdag 14 maart:

Onze wekker ging vandaag wéér super vroeg, want om half 5 werden we opgehaald om naar het tempelcomplex van de Angkor Wat te gaan. Toen we met z’n 3en klaarstonden om te gaan, kwam er net een Canadees meisje naar buiten die graag met ons mee wilde (en tevens ook bij ons op de kamer slaapt). Met z’n 4en zijn we ingestapt in de tuktuk die we gisteren al geregeld hadden. Hij gaat ons de hele dag van de ene naar de andere tempel brengen.

We kwamen rond 5 uur aan bij de Angkor Wat en toen was het nog volledig donker. Rond kwart voor 6 begon het lichter te worden en konden we gaan genieten van de zonsopkomst. Helaas was het erg bewolkt en was de zonsopkomst daardoor niet zo mooi. Na de zonsopkomst zijn we gelijk de Angkor Wat tempel binnengegaan. Overal zie je boeddha beelden met afgehakte hoofden, deze zijn afgehakt door de rode Khmer (zoals ons gisteren verteld was in het warmuseum). Ook liggen er overal losse stenen. In sommige tempels zijn ze bezig met de wederopbouw van de tempels.

Na de Angkor Wat zijn we nog naar verschillende tempels geweest. De een is werkelijk nog mooier dan de ander. Het is verschrikkelijk om te zien dat de tempels in dit gebied zo geruïneerd zijn door de rode Khmer! Hierdoor heeft bijna geen enkele boeddha nog een hoofd. Verder zijn ze op, ook op dit moment, hard bezig met het wederopbouwen van de tempels in de staat zoals ze vroeger waren. Het zien ban al deze tempels was erg indrukwekkend, maar het was werkelijk zo ontzettend warm, vooral aangezien we in lange rokken en een mouwenshirtje moesten lopen. Aan de kant van de weg zien we tevens overal aapjes. Onze tuktuk chauffeur zet ons bij iedere tempel af en wacht de hele dag netjes totdat we weer terug zijn. Tegen 12 uur waren we helemaal kapot van de warmte en besloten we om lekker te gaan lunchen met z’n 4en.

Na de lunch hebben we nog 1 prachtige tempel bezocht, die we allemaal het mooiste vonden. Op sommige plekken liepen er rond deze tempel ook allemaal aapjes met voornamelijk veel babyaapjes. Tegen ons is gezegd dat je tegen 4 uur weer terug moet zijn bij het tempelcomplex om een goede zitplaats te veroveren, zodat je de zonsondergang goed kunt zien. Aangezien het nog lang geen 4 uur was, we meer dan 10 km gelopen hadden en we het zo ongelooflijk warm hadden (midden op de dag is het hier meer dan 40 graden), besloten we om terug te gaan naar het hostel. Daar hebben we een verfrissende koude douche genomen en hebben we even een uurtje gerelaxed.

Hierna stond onze tuktuk chauffeur natuurlijk weer voor ons klaar en zijn we teruggegaan naar het tempelcomplex. Daar zijn we de heuvel op gelopen en vanaf een tempel en later vanaf een uitkijkpunt hebben we de zonsondergang bekeken. Helaas was het ietwat bewolkt, waardoor de zon al snel achter de wolken was. Na deze ervaring zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we ons opgefrist. Met z’n 4en zijn we uiteten gegaan en hebben we daarna nog een drankje gedaan. Het Canadese meisje besloot al eerder naar huis te gaan, waarna wij nog even gebleven zijn en uiteindelijk teruggegaan zijn naar het hostel.

Dag 33: Donderdag 15 maart:

Vanmorgen hebben we eerst wat langer geslapen en daarna zijn we lekker gaan lunchen bij het hostel. Hierna hebben we uitgecheckt en hebben we een tuktuk genomen naar een ander deel van Siem Reap. Vannacht gaan we namelijk slapen in een partyhostel. Er is een heerlijk zwembad en een rooftopbar die 24 uur per dag open is.

Toen we aankwamen in onze kamer werd er net een nieuw stapelbed neergezet (waar 2 van ons in moeten slapen), aangezien het vorige stapelbed afgelopen nacht kapot gegaan was.. Dat was een lekkere eerste indruk zoals jullie begrijpen. Hierna zijn we lekker bij het zwembad gaan zitten en hebben we een relaxte middag gehad.

Na deze lekkere middag hebben we ons opgefrist en zijn we hierna uiteten gegaan. We hebben werkelijk tussen de locals gegeten op rode plastic stoeltjes. We hebben typisch Cambodjaans gegeten en het was erg lekker. Hierna zijn we teruggegaan naar het hostel en zijn we bij de rooftop bar gaan zitten en hebben we lekker een kaartspelletje gedaan met z’n 3en. Uiteindelijk zijn we nog even naar de pubstreet van Siem Reap geweest (de uitgaansstraat) en na een lange avond zijn we daarna lekker gaan slapen. Morgen moeten we al om 9 uur klaarstaan om verder te reizen naar Battambang.